Årets poesiutmaning?


 
 
 
Som traditionsenligt har jag alltid en aktiv läsutmaning på Goodreads, där man sätter ett mål om att läsa x antal böcker. Föregående år har jag alltid kört på 100 böcker på ett år, i år sänkte jag ribban med en hel del och satte 50 i stället. Insåg att uppsatsskrivande mm antagligen skulle stjäla en del tid och ork så jag börjar lågt och får se, kanske ändrar jag summan framåt sommaren eller så. 
 
Utöver läsutmaningen så brukar jag inte direkt har några direktiv om vilka böcker jag ska läsa, jag är ganska bra på att snubbla över böcker på jobbet, på internet etc och jag läser ofta det jag har lust med där och då. Därför har jag ganska svårt att hålla mig till läslistor, jag gillar att välja bok att läsa efter stunden och hur jag känner just då. Men, sedan i tidiga våras har jag ett sidoprojekt på jobbet då vi ska försöka väcka liv i poesihyllan som tyvärr har för få utlån. Hur detta ska göras är ännu lite oklart, men jag har lite tankar och idéer; jag har alltid tyckt det är svårt att "ändra" folks uppfattning om poesi överlag. Många verkar tyvärr vara fast i att det är mest gammalt och mossigt, eller att det är för svårt och abstrakt att läsa vilket är synd.
 
Nåja. det jag ville ha sagt med detta är att jag sa till mig själv att under året så ska jag åtminstone ha läst tio stycken diktsamlingar, jag brukar läsa en del poesi men av någon anledning bloggar jag väldigt sällan om det. Tycker det är svårt att skriva om diktsamlingar då de kan innehålla så otroligt mycket och i många fall läser jag dem under en längre tid, lite som man äter väldigt mörk choklad, små bitar åt gången. För mig kommer utmaningen troligen innebära tio mer moderna samlingar då jag föredrar poesi som i alla fall skrevs under nittonhundratalet, men man vet aldrig - jag kanske läser äldre också. Hade varit kul om fler hakade på,  det behöver inte vara tio samlingar till antalet utan kan vara vilken summa som helst bara om känner att det blir en "utmaning" eller något man inte skulle gjort annars. Avslutar med ett citat från Iain S. Thomas, länk till hela hans text finns nedanför:
 
So read poetry. Because while all the poetry in the world might not be worth as much as one good doctor, if there is a reason we are alive, if there is a reason we're here, it can be found in poetry. It is the barest bones of the human experience and it captures the soul in flight.
 
Länk till artikeln hittas här.
 


Kommentarer
Siri

Hej!
Jag har taggat dig till Liebster award, vilket innebär att du ska svara på 11 frågor som du hittar på min blogg under denna adress: https://sizzensblogg.wordpress.com/2015/05/06/liebster-award/
Ha det så bra!

2015-05-06 @ 13:06:55
URL: http://sizzensblogg.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback