; var kommer läsningen ifrån?


 
Just nu heter momentet vi har på universitetet "Lärande och språkutveckling i mötet med litteratur" och ingår i pedagogik-kursen vi läser. Denna veckan har vi diskuterat läsningen i skolan och skolbiblioteket (& inte minst bibliotekariens) roll, vi har stött på olika teorier om läsutveckling osv. Jag tycker inte det är så konstigt att barn inte vill läsa idag egentligen, oftast får de litteratur som inte alls passar dem, man matchar inte böckerna ut efter elevernas läsförmåga eller intressen, vilket är otroligt synd. Hade jag fått mer guidning under skoltiden hade jag kunnat undvika litteratur som jag inte gillade och därmet minimerat mina lässvackor som oftast berodde på brist på motivation efter någon hemsk läsupplevelse - & då ska man ändå ha i åtanke att jag alltid tyckt om läsning och litteratur... 
 
Min syster var ganska länge motsatsen till mig - hon gillade inte alls läsning och förstod inte meningen med det. Vi har ändå samma läsförebilder - mamma, mormor och moster läste mycket för oss när vi var mindre, plus att syster hade mig som läste otroligt mycket böcker i perioder. Det har alltid funnits böcker hemma. Mamma läser en del, pappa läser mest tidningar - allt ifrån vetenskapliga artiklar till serier. Trots väldigt lik bakgrund så utvecklade vi helt olika läsvanor, det är först på senare år som jag fått min lillasyster att gilla böcker. Att läsa böcker. Jag började att ge henne kortare ungdomsromaner, sådana som kändes långt in i hjärttrakten när man läste, böcker som engagerar. Sedan kom det mer automatiskt, hon började själv leta efter böcker, började läsa andra genrer. Dessa två dagarna har jag tänkt mycket på det, de ungdomar som jag försökt fösa in i böckernas värld, försökt ge dem stöttning. Jag tycker det är roligt, att prata med någon som jag gett boktips och få positiv respons tillbaka. Finns inget bättre än när syster ringer & säger att hon älskade boken jag tipsade om. Det är en ganska häftig känsla, faktiskt. 
 
Men samtidigt undrar jag lite, var kommer läsningen ifrån om man inte har några läsförebilder och skolan är dålig på att engeagera eleverna i böckerna? Jag har alltid haft stöd hemifrån, men för mig har läsningen mycket handlat om igenkännande och flykten från verkligheten. Att kunna sitta med en bok och glömma bort världen för en stund. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback