; top ten tuesday


Dålig blogginspiration idag.. Så hänger på Top Ten Tuesday hos The Brook and the Bookish, haft den bloggen i readern ett tag men inte testat på deras tisdags-utmaningar innan. Denna veckan gäller det boktips:
 
Top ten books i recommend the most:
 
1. The Fault in Our Stars (Förr eller senare exploderar jag på svenska) av John Green. Har ni förstått att jag är lite smått besatt och fullkomligt förälskad i den här boken ännu? Så jävla fantastisk är den att det faktiskt inte känns som att all blogg-hysteri som varit kring den har varit tillräcklig. 
 
2. Tell The Wolves Im Home av Carol Rifka Brunt. Sjukt bra bok!
 
3. To Kill a Mockingbird av Haper Lee. Tipsade senast om den häromdagen till min syster. Nej, de flesta klassiker är inte tegelstenstjocka och svåra även om det gärna är fördomarna kring dem (just det, de är tråkiga också). Det som jag tycker är häftigast med To Kill a Mockingbird är att man kan sätta sig in i alla karaktärerna och se historien ur allas perspektiv även om den berättas ur Scouts. 
 
4. Johanna Nilssons är en återkommande författare som jag rekommenderar, däremot skiftar böckerna jag tipsar om. Föredrar hennes tidigare böcker, Konsten att vara Ela, SOS från Mänskligheten. Ett väldigt intressant författarskap. 
 
5. The Lover's Dictionary av David Levithan. Borde stå i allas bokhyllor, faktiskt. Ett förhållande berättas i lexikon-format, väldigt annorlunda och häftigt format. Ett nytt ex av boken är på väg till mig från adlibris, lånade ut mitt senaste till flickvännen och hon ville inte lämna tillbaka den.. så det fick bli hennes julklapp.
 
6. If I stay/Where she went av Gayle Forman. Har tipsat om den här på bloggen tidigare och till kompisar, väldigt fina ungdomsböcker om Mia och Adam. Blev väldigt förtjust i andra boken. 
 
7. Drömfakulteten av Sara Stridsberg. Dock har väldigt få uppskattat den så som jag gjort, tyvärr..
 
8. Hjärtans Fröjd av Per Nilsson har det tipsats om väldigt många gånger.. Faktiskt. 
 
9. Looking for Alaska av John Green. Det märks inte alls att jag tycker John Green är en ganska fantastisk författare? Läste Looking for Alaska för ett par år sedan men jag bläddrar ganska ofta i mitt ex, läser understrykningar. 
 
10. Sarah Dessens böcker tipsar jag en del om, dock är de ganska lika för mig just nu (ja, jag ska läsa om en del), eftersom jag plöjde igenom dem ganska snabbt & tätt inpå varandra. Lite lättsam ungdomslitteratur.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback