; tematrio - irland


Veckans tematrio från Lyran har Saint Patrick's tema: berätta nu om tre böcker skrivna av irländska författare.
 
1. Oscar Wilde är den andra jag kommer att tänka på (den första är lite fusk, kommer senare). Längesedan jag läste om Dorian Gray nu, skrev en analys av boken utifrån olika perspektiv under kursen litteraturvetenskap på gymnaiset. En väldigt bra bok & Wilde var en man som sa väldigt många kloka (& i många fall komiska) saker. Wilde skrev också andra verk som också är väldigt läsvärda.  
 
2. Colum McCann - inte läst något av denne man än, men Let the Great World Spin har länge funnits med på listan över böcker jag vill läsa, Världens väldighet heter den på svenska. 
 
3. Nu till "fusket" - C.S Lewis, född i Belfast, (Nordirland som ju tillhör Storbritannien, förvirrande nog) men halva namnet är ju rätt i alla fall. Jag är ju Narnia-nörd, men även Jacks andra verk är absolut värda att läsas. The Screwtape Letters ligger just nu på hyllan ovanför sängen för omläsning - många år sedan jag läste den sist! Men ja, Narnia.. Hade kunnat ägna hur mycket tid åt att prata om det, för jag älskar verkligen böckerna och tycker alla ska läsa dem (även om jag misstänker att Lewis minimalistiska stil passar yngre läsare bättre). 


Kommentarer
Lena

Colum McCann har jag aldrig hört talas om.

Svar: Just den jag vill läsa har fått hyfsad kritik, vet inte riktigt hur det ser ut med hans andra böcker :)
reiyu.blogg.se

2013-03-20 @ 07:23:21
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Monika

Jag läste böckerna om Narnia för bara något år sedan, alltså som väldigt vuxen :) Och jag älskade dem.

Svar: Visst är de fantastiska? Jag tror det är väldigt olika - haft en del kompisar som läst böckerna först i vuxen ålder och inte alls blivit förtjusta.. Jag läste om dem förrförra året och de var inte riktigt som jag mindes, men fortfarande helt ljuvliga att läsa :)
reiyu.blogg.se

2013-03-20 @ 20:19:06
URL: http://bokslut.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback