; tema-trio - påskdeckare


Man vet att det är måndag när det återigen är dags för tema-trio! Denna veckan är det ju påsk och då är det tydligen halvt tradition att läsa deckare. Lyran ber oss därför berätta om tre favoritdeckare!
 
Oj, jag som mest brukar prata skit om "rena" deckare.. Vågar man säga så som bloggare? Det är inte min favoritgenre eftersom många är så tråkigt stereotypa och oftast blir litteratur som man mest konsumerar. 
 
1. Det finns två "renodlade" deckarförfattare som jag faktiskt läser ibland; Henning Mankell och Michael Connelly. Mankell är ju dock en författare jag tycker mycket om och hans deckare läste jag i kanske femtonårs-åldern. De har ofta ett lite annat djup än många andra deckare och tar upp och belyser aktuella problem i samhället. Längesen jag läste något av Connelly nu, men hans bakgrund som kriminal-journalist har han som fördel när han skriver böcker. 
 
2. Johanna Nilsson Pojken som botade sömnen är det kanske bara jag som anser vara åt deckar-hållet. Jonatans tvillingsyster Bella ligger i koma sedan hon blev påkörd av en rostig bil. Föraren smet därifrån, vingligt - troligen berusad. Jonatan inser att han måste göra något för att Bella ska kunna vakna igen - på nätterna ger han sig ut för att försöka hitta den skyldige. 
 
3. Kate Carlisle skriver deckare om Brooklyn Wainwright som jobbar med att resoarera böcker - titlarna borde locka bokälskare, eller vad säger ni om följande: Homicide in Hardcover, If Books could Kill, The Lies that Bind, Peril in Paperback..? Jag köpte If Books could Kill för ett tag sedan men den står fortfarande oläst i bokhyllan - kanske borde bli en av böckerna jag läser under påskhelgen?


Kommentarer
C.R.M. Nilsson

Visste inte att Johanna Nilsson skrev deckare. Intressant!

Svar: Som sagt, jag räknar den som sido-deckare då jag tycker den lever upp till de flesta kriterier för att kunna vara en deckare - men vet inte hur andra ser på det :)
reiyu.blogg.se

2013-03-25 @ 18:12:44
URL: http://lacrimamens.com/blog
Monika

Jag läste en Mankell i Wallander-serien för säkert femton år sedan. Det blev inga fler än den :)

Svar: Jag minns faktiskt inte så mycket från Wallander-serien om jag ska vara ärlig, däremot älskar jag många av Mankells skönlitterära böcker.
reiyu.blogg.se

2013-03-25 @ 18:53:47
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Mia Eggimann

Jag har inte läst någon av din trio men hört talas om den förstås.Får kolla upp det
Mia

2013-03-25 @ 21:07:54
URL: http://miaeggimann2.blogspot.se/
Lena

Connelly och Mankell är författare som även jag gärna läser. Otroligt bra!! De andra har jag däremot aldrig läst något utav.

Annika

Mankell läste jag mycket förut men jag har slutat med det nu. Connelly läser jag dock fortfarande mer än gärna och min favoritbok av honom är Poeten. Ruskigt bra!

Svar: Har faktiskt också Poeten som favoritbok av Connelly, dock bara läst hans böcker översatta hittills och var sjukt längesen jag läste något av honom. Tror det är hans bakgrund inom kriminaljournalistiken som gör att han skriver så fantastiskt bra böcker :)
reiyu.blogg.se

2013-03-29 @ 07:25:11
URL: http://alkb.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback