; poetry slam!


.. hemkommen från poetry slam. Medelåldern bland poeterna var väl 25 eller så, i Halmstad brukar medelåldern vara nästan det dubbla, spännande att se yngre deltagare. Såklart Halmstad har tonåringar och yngre som läser också, men de syns mest på öppen scen-arrangemang och brukar inte synas till vid kvalen. Faktumet att det var mitt i ett ljust bibliotek kändes också lite off, poetry slam har ju sina rötter i krogmiljön och det känns sådär att jubla eller bua högt inne på ett bibliotek (nykterheten kanske också spelar in på den punkten). Elva poeter deltog, tre gick till final, två kvalade till de kvarstående SM-platserna - två var redan kvalade sen det första kvalet i december. Det var dock en trevlig eftermiddag, mycket folk även om många tyvärr försvann i första pausen. Det som är så härligt med just ps/öppen scen-event är att det är så mycket olika människor; man kan aldrig riktigt förvänta sig något. Eller jo, jag antar alltid att det kommer finnas minst en som är grym performer och minst en som läser typisk tonårspoesi, gärna med ord som "kärlek, död, röd & svek". Jag brukar oftast ha rätt; men det är intressant med all variation, alla olika nivåer. En av tjejerna som knep SM-plats var riktigt duktig och det var kul att det var i stort sett lika många killar som tjejer.  
 
& ja, jag blev sjukt sugen på att läsa själv. Får hoppas att det kommer något öppen scen-event här eller i Halmstad under sommaren. Behöver lite scen-terapi först (läsa korta dikter) dock. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback