; hål i huvudet


 
Författare: Jenny Jägerfeld
Titel: Hål i Huvudet
Utgiven: 2011
Förlag: Gilla böcker
Språk: Svenska (302s, häftad)
 
Minou har blivit dumpad av sin kille - via ett kassettband. Utan att direkt tänka sig för hoppar hon av litteraturkursen på universitetet och bokar en resa Spanien. Det blir drinkar, sol, stränder och en hel del ångest. 
 
Kort sagt så är det mycket en bok om att fly, dels för att få distans och dels för att Minou inte vet vad hon skulle göra annars. Sverige känns för litet och allt påminner om Isak. Jag har ganska lätt för att hitta likheter mellan mig och Minou - det svarta hålet som uppstår när någon trygghet i vardagen försvinner. Däremot finner jag hennes beteende ganska irriterande, att hon sviker sina vänner som är kvar i Sverige och att hon aldrig riktigt stannar upp och tänker efter ordentligt. 
 
Jag skulle säga att det är en ganska typisk ungdomsbok - men handlingen är ingenting som jag direkt stannar upp och reflekterar kring under läsningen och det är inget som direkt suger tag i mig. Minou är en ganska "vanlig" karaktär i YA-genren likaså ångesten som lite också är en huvudkaraktär. Ibland blir jag frustrerad över att Minou verkar identifiera sig så mycket med Isak, att hans uppbrott från henne får henne att tappa fotfästet så mycket - att hon inte riktigt vet vem hon är utan honom, det känns väldigt tonårigt. Samtidigt tror jag att det är en bok som är lätt att känna igen sig i om man blivit dumpad - eller också en tankeställare om hur man faktiskt gör slut och hur det kan påverka inte bara personen man gör slut med utan också människorna kring hen. Även om Minou tar det lite till det extrema och inte riktigt klarar av att planera eller ens se en framtid - och mer eller mindre "gömmer" sig i Spanien.
 
En helt ok bok enligt mig, men blir lätt lite långdragen och hade kunnats kortas ner lite mot slutet. Det är ingen bok som stannar kvar efter jag läst sista sidan, tyvärr. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback