; goodnight mr Tom



 
Författare: Michelle Magorian
Titel: Goodnight Mr Tom
Utgiven: 1983
Förlag: Puffin
Språk: Engelska (304s, häftad)
 
Andra världskriget, London bombas frekvent och barn evakueras - Willie är ett av dem barn som hamnar i den lilla staden Wierwold. Willie hamnar hos den gamle mannen Tomas Oakley, byn känner Tomas som en tillbakadragen, bitter man med ett sorgligt förflutet. Willie (eller Will) har trots sin unga ålder också ett ganska trasig förflutet med en mamma som inte är helt frisk och som anser att han är ett bråkigt och jobbigt barn. Långsamt börjar Will anpassa sig till livet på landet och får lära sig hur man är ett barn, 
 
Åh vilken bok! Jag var säker på att jag någon gång under min skoltid, pre-högstadietid, har läst eller fått den uppläst för mig, men nu är jag inte lika säker på min sak. Goodnight Mr Tom tar upp många hemska saker men samtidigt finns det många ljuspunkter också. Relationen som växer fram mellan Mr Tom & Will är väldigt fint skildrad och jag kände verkligen för karaktärerna. Det var många scener som jag gick tillbaka och läste om efter att jag läst ut boken, bland annat just i början när Mr Tom och Will först möts. Det var en sådan bok som hoppade rakt in i hjärtat på mig.
 
Jag gillar hur läsaren får lära känna karaktärerna dels utifrån karaktärernas tankar och dels utifrån hur andra ser på dem - jag tycker också om att det inte är en typisk ungdomsbok på det sättet att allt måste vara lyckligt och perfekt - att vändningen kommer när Wills mamma kallar hem honom igen. Det förstärker också viljan att fortsätta läsa, Will har förändrats och jag som läsare hoppas ju också att mamman har genomgått en förändring. Det är en fin och välskriven bok som engagerar och berör.  
  
Passade på att låna hem A spoonful of Jam av Michelle sist jag var på biblioteket då jag blev nyfiken på hennes författarskap - kom även på att hennes bok Just Henry står i bokhyllan. Så blir nog att läsa mer av henne framöver. 
 
 
 


Kommentarer
Anna A

Nu gör du mig verkligen sugen på att läsa den själv. Vet att vår fröken läste den för oss i skolan i mellanstadiet någon gång och jag tror mig komma ihåg en sommarföljetong på radion också.

Svar: Tycker jag att du göra :) som sagt, en bok som tog sig rakt in i hjärtat på mig och kommer listas bland favoriterna framöver.
reiyu.blogg.se

2013-03-25 @ 11:47:20
URL: http://annasbokprat.blogspot.se/
Johanna

Du borde verkligen läsa A little love song som också är skriven av Michelle Magorian. Det är min favoritbok av henne :)

Svar: Åh, tack så mycket för tipset! Ska absolut kollas upp :)
reiyu.blogg.se

2013-03-25 @ 11:54:07
URL: http://boktjejerna.devote.se
C.R.M. Nilsson

Älskar denna bok! Vi fick den uppläst för oss på mellanstadiet och sedan var jag tvungen att köpa ett eget ex...

Svar: Förstår dig fullt - mitt ex är på väg från adlibris as we speak :)
reiyu.blogg.se

2013-03-25 @ 17:55:12
URL: http://lacrimamens.com/blog


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback