; bokbloggsjerka - genres


I veckans jerka vill Annika veta: vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?
 
Det finns en del genres jag undviker, men de flesta har jag inget intresse av att läsa (ex: deckare, självhjälps-böcker). Ibland hade jag velat vara en sån ambitiös person som läser facklitteratur som jag inte måste läsa och att jag hade haft lättare för att läsa biografier. Skrev i en tematrio om just min uppfattning kring självbiografier & biografier, självbios har jag nästan inget intresse av att läsa - men vissa biografier hade jag velat läsa. Problemet är oftast att de jag vill läsa om antagligen har tjugo böcker skrivna om sig (var börjar jag ens att välja?) samt att jag endast läser biografier med bra källförteckningar. Kräsen? Lite kanske, men jag gillar inte tanken på att folk kan skriva vad de vill utan att basera det på någon form av fakta. Biografier ska vara trovärdiga & bra källor är en viktig del. Så ja, svaret denna veckan får väl bli frivillig facklitteratur & biografier. 


Kommentarer
KajsaLisa

Biografier är nog oftast bättre än självbiografier, det räcker ju inte att ha en bra story, man måste ju kunna skriva ned den också.
En sak jag funderar över ofta, är hur många självbiografier som verkligen är skrivna av personen själv och inte någon annan. Bara för att man varit politiker eller artist innebär det ju inte att man är en bra författare.

Svar: Absolut, jag föredrar biografier då de oftast är skriva av någon som har en mer objektiv syn på personen. Just spökförfattare tror jag är ganska vanligt inom just självbios, men samtidigt så är det ju många självbios som är ganska dåligt skrivna just för att personen inte har någon aning om hur man bör lägga upp en story.. Det är synd - för jag tror att väldigt många självbios skulle kunna bli ännu bättre och starkare som biografier eller intervjuböcker.
reiyu.blogg.se

2013-03-01 @ 23:56:05
URL: http://kajsalisasblogg.wordpress.com
Lena

Jag tycker att vissa biografier kan vara bra. Självhjälpsböcker däremot läser jag inte gärna!

Svar: Såklart många biografier är bra, jag vet inte riktigt varför jag så lätt tappar intresset för att läsa dem.. Som sagt, hade gärna önskat att jag tog mig igenom fler :)
reiyu.blogg.se

2013-03-02 @ 11:10:28
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Lottens Bokblogg

Jag känner också att biografier och självbiografier kan hålla väldigt olika kvalitet!

2013-03-02 @ 12:06:23
URL: http://lottensbokblogg.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback