; bokbloggare har förstört så mycket


Skulle ju läsa en bok under kvällens gång! Men fastnade i readern - under helgen har Boktjuven bloggat om Margareta Rönnberg som under barnkultursymposium på Stockholms universitet uttalade sig om hur "bokbloggare har förstört så mycket". Idag fick Boktjuven svar på ett mail som hon skickade med lite frågor om just det uttalandet till Margareta. Enligt O och Bläddra! Bläddra! är två av bloggarna som har tagit upp diskussionen på sina bloggar. 
 
& visst, lite sanning anser jag att det ligger i det som Margareta säger i svaren på mailet. Oftast är recensionerna på vissa bloggar väldigt positiva - och en del bloggare säger själva att de inte bloggar om böcker som de inte tyckt om. Jag tror att den riktiga diskussionen borde vara vem som bokbloggarna egentligen bloggar för? När jag läser bokbloggar är det för att jag vill veta hur de har uppfattat en viss bok och vad de har tyckt om den, på något plan måste det ju nästan vara införstått att vi gillar olika typer av litteratur och att alla inte kommer tycka om samma? The Magicians är ett sånt exempel på många plan: jag har läst många positiva recensioner på bloggar, samtidigt vågar jag skriva ett inlägg där jag talar om att jag verkligen inte tyckte om den - med motivationer om varför. 
 
Bokbloggar är i min mening även till för att bjuda in till diskussion - vi läser alla samma bok på ganska olika sätt beroende på vad vi har med oss i ryggsäcken. Jag förstår varför min kompis inte gillade Looking for Alaska (som är en av mina favoritböcker) för att hon kunde motivera det, hade hon bara sagt rakt av att hon inte tyckte om den hade jag antagligen bråkat lite om det. När jag läser recensioner eller tankar om böcker på bloggar vill jag inte ha detaljerade beskrivningar för de är väldigt lätta att hitta på andra ställen - jag vill istället veta vad läsaren tyckte och tänkte om boken och det är också så jag försöker blogga. Jag bloggar för att reflektera över vad jag har läst och sätta ord på mina tankar för att jag på så sätt misstänker att jag kommer ha lättare för att komma ihåg och bearbeta vad jag har läst. Det blir inte lika mycket att man "konsumerar" böcker och litteratur - vill jag tro ialla fall, även om min blogg är väldigt liten i jämförelse med många andra. 
 
Samtidigt blir det ju lätt att bloggar hamnar i olika teman, jag läser ju främst YA-litteratur på engelska och är ganska bra på att hitta böcker som jag antagligen kommer att tycka om. Däremot tycker jag det är viktigt att hela tiden kunna motivera varför man tycker si eller så - varför är det bra/dåligt? Lite konstruktivt tänkande är aldrig fel, att lyfta både positiva och negativa delar - för det är sällan en bok bara är bra eller dålig rakt igenom. & jag vet inte om jag är naiv - men jag läser recensioner med inställningen att bloggaren är ärlig och står för det hen skriver.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback