Easy [bok]


 

Författare: Tammara Webber
Titel: Easy
Utgiven: 2012
Förlag: Berkley
Språk: Engelska (310s, paperback)

Denna hade stått i min bokhylla ett tag nu, tänkt att jag ska läsa den länge men det har kommit andra böcker ivägen, vet att jag läst baksidetexten några gånger och stannat där - idag skippade jag den vilket kan ha blivit räddningen för boken (alltså, både omslaget och baksidetexten är så... cheesy). Baksidetexten låter som reklam för en dålig harlequen-roman och säger inte särskilt mycket om boken, vilket är synd.. För när man väl börjar läsa är den faktiskt bra - det här är en roman som jag tror hade fungerat bra som bokcirkel-bok eller till diskussioner överlag då den tar upp en del som man kan bygga på. I slutet av boken finns också förslag på diskussionsfrågor - något som verkar bli vanligare i ungdomsböcker och som jag tycker är ett trevligt inslag. 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som fick mig så hooked under läsningen av Easy - det är en ganska "typisk" collage-roman där huvudpersonen Jacqueline följt med sin pojkvän till det collaget han vill gå på istället för att gå sin egen väg. När det tar slut mellan henne och Kennedy vet hon inte riktigt hur hon ska hantera det. På väg hem från ett "frat-party" blir hon överfallen vid hennes bil när en kille hon inte sett innan kommer till undsättning, det visar sig snart att hennes räddare inte är helt ovetandes om vem hon är. 

Den har fått en del kritik för att vara orealistisk/ologisk - framför allt överfallet/våldtäktsförsöket, men det är inget jag håller med om. En, huvudsakligen, söt bok om vänskap, kärlek och hur saker kan förändras. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback