; thoughts about books, part I


Okay, jag är slarvig. Jag läser mer böcker än jag orkar kommentera, jag har alltid tyckt det är svårt att skriva mina åsikter om böcker samt att beskriva handlingen på ett bra sätt utan att avslöja för mycket. Men om man nu ska vara konstruktiv så kan man bara bli bättre på saker genom att utsätta sig för dem. Så, tre böcker gånger tre inlägg följer nu:
 
   The Curious case of Benjamin Button, av F- Scott Fitzgerald (eng, ebok)
Eftersom jag läst Baklängeslivet av Per Nilsson innan jag läste denna klassikern så påminde böckerna mycket om varandra - bägge handlar om en man som föds i sjuttioårsåldern och sedan lever livet baklänges (Nilsson har antagligen hämtat inspiration från Mr. Buttons liv). Fitzgeralds berättelse är nästan mer som en novell, tunn och tar bara upp de större delarna genom Mr. Buttons liv utan att gå in på detaljer. Min kompis sa en gång att det kändes som en tågresa när man läste boken - att man åker förbi allt utan att hinna stanna upp och lära känna och när jag avslutar boken så förstår jag hennes resonemang, även om jag kan gilla det kortare formatet som lämnar lite mer åt läsaren. 
 
 Vad hände med Sverige i Göteborg? av Mikael Löfgren (red) (sv)
En bok med olika artiklar, krönikor mm av människor som var med under kravellerna kring EU-toppmötet tjugohundraett i Göteborg. Det är en bok som ifrågasätter mycket av polisens handlande som verkar överdrivet, vi får följa med en ung kille som arresteras för att helt enkelt ha varit på fel ställe vid fel tidpunkt. En annan berättar om hur han tillsammans med flera andra unga satt på en bro i centrala Göteborg under flera timmar - avspärrad av polis från bägge hållen - utan att polisen på plats visste varför. Intressant läsning, tyvärr blir det ganska tjatigt eftersom historierna som berättas är liknande, kritiken och frågeställningarna likaså. 
 
 Siri av Lena Einhorn (sv)
Siri von Essen är idag kanske mest känd för att ha varit Strindbergs första fru och fokuset i romanen läggs på tiden före, under och efter äktenskapet med August. Siri var gift med en löjtnant när hon träffade August, han var till början mer en vän till familjen, men ca ett år efter Siri och August träffats för första gången skiljer sig Siri från sin man. Som främsta anledning nämns att hon vill ägna sig åt skådespeleri, vilket inte tillåts pga hennes mans militära rang. Siri får jobb på Dramaten och senare gifter sig hon & August och karusellen är igång. Boken är utgedd som roman, men känns väldigt biografisk och Lena har läst mycket kring och av paret för att göra sina egna tolkningar av händelserna i deras förhållande. En bok som jag gillade väldigt mycket. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback