; 2012 from a review mirror

Januari:
"I like penises, I just dont like what they are attached to."

Firade nyår med släkt och skickade upp thailyktor vid tolvslaget. Nyårsdagen bestod av jobb så det blev att gå och lägga sig i tid (vilket var bra eftersom hästarna verkligen inte ville varken ut eller in...). Fick även en häst att ta hand om/sätta igång, Barbie. Jag & Emma var ganska mycket i min lägenhet, kollade på film & hängde under januari då hon var tillfälligt tillbaka i Sverige. Jag & Pices kom hem med en gul rosett från ett KM i Dressyr. Skrev den 29:e om att det var tio år sedan en av Sveriges mest älskade barnboksförfattare dog, Astrid Lindgren. Skrev ganska mycket texter under januari, en del finns här på bloggen. Skapade även en kylskåpspoesiblogg, som dog inte allt för långt efteråt. Lyssnade på Loke & myste mycket med Ellen.

Februari:
"ord utan luft under vingarna flyger inte"

Citerade mycket låttexter och citat, många kvällar framför TVn med Narnia eller Nick & Norah. Den 6:e februari tog arbetslösheten slut (efter att ha hoppat fram & tillbaka under två år) och jag började praktik/jobba på Nyhemsskolan med tvåorna. Läste mycket poesi, hängde på stallet och red på Barbie, som mest försökte få av mig från sin rygg med diverse knep (mest resningar & bockningar..) Vann alla hjärtans dag-hoppet med "mitt" lag på en häst som var... väldigt taggad och pigg och om jag ska vara ärlig så hade jag knappt någon koll på honom alls. Men han var så jäkla glad och positiv och jag tror aldrig vi har hoppat två så bra rundor någonsin som vi gjorde då. Lyssnade på Loke med systeryster i ett ganska kallt Kajskjul och drack cider. Hade årsmöte med Ungdomsstyrelsen på stallet och tackade motvilligt ja till ordföranderollen, något som, tyvärr, inte blev så bra som det hade kunnat bli. Lämnade över hästen till en annan tjej som hade mer tid att lägga på henne och fokuserade mer på jobbet.

Mars:
"Så många turer, jag borde ha dig, du borde ha mig. Du har någon annan. Jag har mig själv."

Hoppade mycket clear rounder/pay'n jumps på ponnyn, beställde en ny mobil (hade haft en äldre modell ett par månader eftersom min touch trillade av en häst & dog).. Gick på öppen scen på biblioteket och skrev om gitarrpojkar med stora drömmar och lite tid. Läste ut bästaste John Greens bok "The Fault in our Stars" och dog lite inombords när sista sidan var vänd. Slog även upp första sidan i den kanske mest hypade triologin 2012: the hunger games (blev inte jätteimponerad, faktiskt). Var ungefär konstant förkyld under mars, nya baciller på jobbet var antagligen orsaken. Fick även upp mamma på Loke under en prova på-ridning, vilket i sig var ganska otroligt. Min finaste svarta häst lades ut på annons och jag ville inte riktigt inse att det var det bästa som kunde hända honom.. Jag skickade in ansökningar till högskolor och hade ångest/panik över framtiden.

April:
"I dont want a happy ending, I want a happy story.."

April började med att jag & Loke visade upp vårt allra bästa dressyrprogram någonsin på en pay'n ride, min finafina ponny! Kollar fortfarande på den filmen ibland när jag behöver motivation.. I skolan (alltså på jobbet för mig) hade barnen lov och de som var på fritids fick åka på utflykt till Tjuvahålan och promenera lite på stigen, jag fotograferade omgivningar mest - det var en underbart fin dag och ljuset var perfekt. Första veckan i april åt jag & systeryster glass i Kapsylparken, solen speglade sig i Nissan och våren var ung och oanvänd. Lyssnade mycket på Säkert/Hello Saferide och citerade låttexter. Storstädade lägenheten och hittade ungefär fyrtio olästa böcker i olika högar på golvet. Tog ut mina hästar för att äta gräs i vårsolen och gick på Poetry Slam på Fox and Anchor. Promenerade en del på Galgberget, kollade på hockey och åt middag lite då & då hos mamma & pappa.

Maj:
"A friend told me I was delusional. I almost fell off my unicorn."

Började maj med att läsa ut geniala "Lover's Dictionary" av David Levithan. Var ganska mycket i stallet och i mitten av maj fick jag säga hejdå till min fina svarta ponny, min älskade sommarprins, lasta in honom i en transport och se honom åka iväg till ett nytt hem. Var även hästskötare åt "frun" på diverse dressyrtävlingar, läste mycket böcker och letade poetry slam inspiration på nätet. Författaren Maurice Sendak dog, jag följde Breivik-rättegången och Aftonbladet drev debatten om vikten av grävande journalistik efter att de blivit dömda för att ha köpt vapen i journalistiskt syfte (som de omedelbart lämnade över till polisen). Åkte mycket inlines på kvällarna när det inte var regningt och blött, hade gps med mig i fall om att, vilket faktiskt ganska ofta behövdes för att hitta hem igen. Läste Nina LaCours böcker och fastnade totalt - fina läsupplevelser. Stod och frös i det kalla vädret under stallets tävlingar - sommaren kom aldrig riktigt..

Juni:
"... ibland måste jag stanna upp, korsa armarna om mig själv & krama hårthårthårt; för annars känns det som jag ska falla isär"

Åkte runt lite på dressyrtävlingar som hästskötare, mest Div III med vänner, hängde på 035 med diverse folk och gick ut lite då och då. Jobbade kvart i åtta till halv fem varje dag (fast oftast fick jag gå vid fyra), var trött fast jag sov hyfsat ordentligt för att vara mig. Klippte av mitt långa hår (gick ner över ryggen nästan till byxlinningen innan, efteråt var det axellångt). Blev ett par biobesök tillsammans med Emma och en midsommar tillsammans. Var & såg Loke tillsammans med lite vänner och åt pizza & drack vin efteråt, det var en hyfsad sommarkväll i en sommarstad och överallt storbildstvs med fotboll på. Var mycket utflykter på jobbet, mycket ute i sommaren.

Juli:
"I am not one of those offers you can combine with others."

Juli var en händelserik månad.. I början av juli kom ett erbjudande som jag inte riktigt kunde tacka nej till, hade anställning fram till slutet av juli på nyhem, men när jag hittade ett PM på facebook med ett erbjudande om sommarjobb från iss (lokalvård mm) såg jag en chans till något nytt. Jag kände aldrig riktigt att jag passade in på nyhem, kände mig ganska vilse, bortkommen bland barnen. Har aldrig riktigt varit bra på att vara vuxen. Personalen var bra, det var bara det att jag aldrig kände mig hemma där, i den rollen. De första månaderna var ok, men jag tyckte det var jobbigt i slutet, dessutom var det sammanslagningar över sommaren med andra klasser och till slut även en annan skola. Det var en bra erfarenhet och jag lärde mig att jag gillar att jobba med barn - men inte i skolsituationer. Så nio dagar in i juli skrev jag på anställningskontrakt och hämtade ut arbetskläder, tre dagar senare bytte jag jobb. Första dagen på iss fick jag dessutom mitt antagningsbesked - jag kom på mitt förstahands val, biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet. I mitten av juli var jag på Brottet och skrek mig hes på konsert med Winnerbäck. Köpte converse och bokade resa tillsammas med Ems till Riga i augusti.

Augusti:
"hade velat ha ett lyckligt slut med dig"

Började augusti med brunch inne i stan med sötaste vännen, köpte även ett par easytone i ett försök att rädda min fot. Gick ensam på tredje Loke-spelningen för 2012 på Kajskjulet, det var en varm och kvav kväll och dagen efter jobbade jag sista passet på iss och var ledig fram till skolan började i september. Ägnade de första veckorna i augusti åt att rida ponnysar och hjälpa till i stallet efter att hästarna kom hem från betet. Hälsade på hemma hos Yvonne, red ut på kvällen och blev väckt av hennes hund-armé på morgonen efter. Letade lägenhet som en galning i Växjö och började så smått acceptera tanken på att lämna min underbart söta lilla etta. Spenderade en weekend i slutet av augusti i Riga med Ems, drack drinkar, spelade Zole, fikade och gick på hockey. Kom hem och sov sista natten i lägenheten, åkte och lämnade Ellen hos mormor och morfar dagen efter - tappade min dator på parkeringen och slog sönder skärmen.. Dagen efter var det bara att åka till Elgiganten och köpa en ny. Augusti var väldigt.. överväldigande. Verkligheten kom ikapp. Det är inte alltid så roligt att vara vuxen och behöva fatta egna beslut.

September:
"... har just nu ett liv jag inte riktigt kan hantera"

Började skolan, hemlös till en början. Bodde på studentkårens akutboende till en början, pendlade så mycket jag kunde mellan halmstad och växjö. Tog tre veckor ungefär innan jag lyckades hitta någonstans mer permanent att bo. Ägnade mycket tid på biblioteket på campus och lyssnade på musik, läste böcker och satt med datorn. Mycket tid gick åt att åka buss, ta mig till olika ställen. Efter en inlämnad hemtenta spenderade jag två dagar i Göteborg på Bokmässan och en natt i Varberg hos mormor & morfar och kise. Lyssnade på Jonas Gardell som nog inte lämnade någon oberörd när han berättade om när AIDS kom till Sverige och sin triologi "Torka aldrig tårar utan handskar". Lyssnade på Mankell som hann prata om väldigt många olika saker under sin timme i samtal med någon (minns inte vem, tror det var någon journalist). Träffade Fredrik Backman som ritade robot och enhörning i mina ex av hans böcker, träffade även Jenny Valentine och fick mitt ex av "The double life of Cassiel Roadnight" signerad. Slutade med att jag köpte lite fler böcker än jag hade tänkt från början.. Lyssnade på intressanta debatter och lämnade mässan hyfsat tidigt på lördagen, nöjd med livet.

Oktober:
"& vem vet - en dag kanske det vänder."

Flyttade in i en korridor, målade robotar i anteckningsblock och spenderade fyra dagar på Stadsbiblioteket i Halmstad på VFU (ett finare ord för praktik, typ), vilket var superroligt och intressant. Läste mycket böcker, promenerade mycket i naturreservatet, pluggade mycket, köpte en ipad och målade pandor på mina naglar. Satt frustrerad och såg på när Israel stoppade ännu ett Ship to Gaza försök, denna gången dock utan att döda någon. Minns hur FN agerade (eller ska vi snarare säga inte agerade) förra gången, hur det tystades ner. Frustrationen i att ett land kan förtrycka ett annat när hela världen ser på utan att göra ett skit. Känslan av att människor dör helt i onödan. Boken Ship to Gaza - läs den. Jag säger inte att det är sanning, men det är hur flera av passagerarna från första försöket upplevde resan, bordningen och hur de blev behandlade av israelisk militär. Ett konkret bevis på hur makt kan missbrukas totalt.

November:
"...jag vill bara att någon rör vid mig"

Halloweenfest på KP, jag är Lilla My i röd klänning och högklackade skor som blir väldigt vingliga efter ett par glas vin.. Beställde mycket böcker - tror jag försökte fly verkligheten lite, läste periodvis sjukt mycket böcker. Hittade tillbaka till Dylans musik - har alltid varit periodare när det gäller honom. Låg däckad i nästan en vecka i något influensaliknande, tog ytterliggare en vecka innan jag mådde hyfsat ok igen. Läste finfina "The night circus" av Erin Morgenstern och älskade de magiska inslagen i boken, strukturen, stämningen. Skrev min första salstenta - ångestnivån efteråt var ganska.. hög. Men jag klarade mig och efter tentan firade vi med vin & tacos hos Caroline. Tänkte mycket på mannen på andra sidan atlanten, på andra sidan världen, som kämpar för någon han inte ens tror på, som dokumenterar sånt ingen annan vill se. Åkte till Halmstad i slutet av november för att gå på julskyltning och hänga med familjen.

December:
"... jag vet inte var hatet kommer ifrån, eller hur vi ska råda bot på det."

December började och slutade i Halmstad, läste mycket böcker, första halvan av månaden hade vi en ganska slö kurs med få föreläsningar och mycket eget arbete som inte var supersvårt, så jag passade på att promenera mycket och avslutade många kvällar i sängen med en bok. Var ganska mycket för mig själv, orkade inte med att ha så mycket folk omkring mig - tror lite det är att bo i kollektiv som sliter på mig, gillar inte att jämnt vara omgiven av människor. Började en ny, jobbig kurs som var mer intensiv och krävande än föregående och det blev ganska mycket plugg. Tre dagar innan jul åkte jag till Halmstad, jobbade över jul och nyår, fick rida lite hästar och mina muskler höll på att dö flera gånger om. Träffade människor jag inte sett på ett tag, som jag glömt bort hur mycket de egentligen betyder. Julaftonen spenderades nog mest på stallet, middag och presentutdelning hemma hos mamma & pappa, mormor och morfar och Mia med bilaga var här också. Jag åkte till stallet och fodrade kväll vid sju - bara jag, hästarna och ena stallkatten. Nästintill magiskt. Nyår spenderades på KP, med vin och människor och karaoke. Strax innan tolv satt jag i en bil tillsammans med syster yster + pojkvän och Ule + pojkvän, nedvevade rutor och på väg in till stan för att vara mitt i. För att se fyrverkerierna speglas i Nissans mörka vatten. Vi hamnade på torget under tiden kyrkklockorna slog tolv och bara några minuter senare var torget rökfyllt och himlen sprakade av olika färger. Efter det mesta lagt sig åkte vi tillbaka, stannade på KP till halv tre och sedan ramlade jag i sängen vid tre och fnittrade för mig själv.

Det kanske blir ett bra år, trots allt.