; theres


 
" - Rörelse: allt annat är smärta"
 
Theres skildrar Steve Sem-Sandberg Ulrike Meinhof, en journalist som under sjuttiotalet tappade hoppet och blev en av nyckelfigurerna i den marxistiska Baader-Meinhof-ligan som utförde flera terrordåd i Tyskland. En tvåbarnsmamma som ägnade flera år åt att påtala vad som var fel i samhället med extrema metoder. Ligan greps till slut och Ulrike dömdes till åtta års fängelse; två år efter domen hittas hon död i sin cell. Om det var självmord eller mord konstateras aldrig. 
 
"Ingen seger är vunnen. Världen förblir ett enda Auschwitz." s.22
 
"Landskapet hon färdas genom skiftar likt minnet; och minnet i sin tur glider likt skeva glasrutor, lagda över varandra med reflexer av träd, himlar, åkrar som snabbt tecknas över vindrutan." s68
 
Steve har valt att bygga sin roman på fakta och fiktion: i boken finns rättegångsprotokoll och andra historiska dokument, kring detta författarens tolkningar, antagande. Vissa gånger kan jag tycka att han nästintill förskönar deras handlingar, terrordåden; speciellt Ulrike är lätt att sympatisera med. Boken speglas nästan rakt igenom av en matthet, hopplöshet, gråhet som jag känner är lite typisk för böcker om Tyskland efter andra världskriget och framåt. Jag är förvirrad genom läsningen; för det kommer aldrig direkt några förklaringar och  hade jag inte haft några förkunskaper tror jag det hade varit svårt att ta sig igenom boken - vilket är synd för det är ett fascinerande porträtt.  
 
Utgiven: 200808
Förlag: Bonniers
Språk: Svenska (449s, pocket)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback