; tematrio - sportlov


 Veckans tematrio från Lyran har sportlovstema! Berätta om en bok där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats! (OK, det blir godkänt om ni kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns.) 
 
1. Catching Jordan och Stealing Parker av Miranda Kenneally (serien Hundred Oaks) har båda sport i sig - Catching Jordan handlar om amerikans fotboll och Stealing Parker om baseboll/softball. Det jag gillar med serien är att (ja, det är typical high school-böcker) det är tjejer som är i centrum, de är tuffa och killarna i de olika lagen accepterar dem. De är ganska lättlästa men ändå en serie som jag kommer fortsätta med då jag gillar skildringen av Hundred Oaks och karaktärerna, plus att det är ganska avkopplande att läsa high school-dramatik då & då.
 
2. Springa för livet av Bengt-Åke Cras läste jag någonstans på mellanstadiet kanske, en bok om en ung tjej och löpning. Minns att jag tyckte väldigt mycket om den (tror att det finns en uppföljning också).
 
3. Turk & Ayla - Niklas Krogs serie (trilogi om jag minns rätt: Ingen rädsla, Turk & Ayla och Sista skottet) om kärlek och basket, fördomar och vänskap. Även om jag inte tyckte serien var något för mig (riktar sig främst till högstadieålder) så tar den upp en del bra och tänkvärda saker.
 
.. för att inte tala om alla hästböcker jag har läst under uppväxtåren. 


Kommentarer
Carolina

Kan bara hålla med om det sista: för att inte tala om alla hästböcker man läste...Hästar som hoppar, springer fort, dresseras. Sport, sport, sport.

2013-02-25 @ 23:24:02
URL: http://carolinalandin.blogspot.com
Carolina igen...

Så konstigt jag formulerade. Jag menar inte att jag inte höll med om det andra. Om det lät så, alltså. Äsch - nu blev det ännu trassligare...

Svar: Lugnt, jag förstår & misstolkar förhoppningsvis rätt :) jag minns inte ens om hästböckerna var bra, vet bara att så länge det fanns en häst i storyn så var jag tvungen att läsa dem - tror ganska många hade förfärat mig idag.
reiyu.blogg.se

2013-02-25 @ 23:25:59
URL: http://carolinalandin.blogspot.com
Maria

Läste en del böcker om sport när jag var barn, mest fotboll och hästar. Jag ärvde massa hästböcker av mina storasystrar.

2013-02-26 @ 00:10:46
URL: http://www.pocketblogg.se/
Monika

Hästböcker läste jag ju en del som ung, ja :)

2013-02-26 @ 06:46:15
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Lena

Både Catching Jordan och Springa för livet har jag tänkt att läsa framöver.



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback