; rosas buss


 
Författare: Fabrizio Silei
Illustratör: Maurizio A. C. Quarello
Översättning: Olov Hyllienmark
Titel: Rosas buss
Utgiven: 2013
Förlag: Alvina Förlag
Språk: Svenska (40s, inbunden)
 

Rosa Parks skulle fyllt hundra år i början av februari och som hyllning gav Alvina ut boken Rosas buss översatt till svenska. Boken handlar om Ben och hans morfar, morfar har länge sagt att han vill visa Ben något och efter att tagit sig till Detroit blir Ben lite besviken när han inser att de ska in på Henry Ford-museumet. Men det visar sig att morfar även vill berätta något viktigt, något som förändrade allt - och det tog sin början i en buss. 
 
Jag tycker det är viktigt att vi inte glömmer bort vår historia, att vi kan gå tillbaka och lära av de misstag som mänskligheten redan har gjort - därför är detta en viktigt bok. Däremot känner jag att det gärna kunde ha funnits mer, vad hände sen? Bokens karaktärer känns ganska stereotypiska och ibland kan jag känna att det inte skulle ha skadat med mer bakgrund, för jag tror många har svårt att föreställa sig hur det var förr, hur färgade människor faktiskt behandlades. Jag tror den funkar bra som en inledning till ämnet men att man antagligen kommer få förklara en del utanför bokens pärmar om man läser för/med ett barn. Hade hoppats på lite mer, lite osäker på översättningen på vissa ställen: hade velat ha andra ordval som passar åldersgruppen bättre. Men det är helt klart en viktig bok som bör läsas och diskuteras. 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback