; jag biter i apelsiner


 
Författare: Annakarin Thorburn
Titel: Jag biter i apelsiner
Utgiven: 2013
Förlag: Gilla Böcker
Språk: Svenska (231s, häftad)
 
Jag biter i apelsiner handlar om en ung tjej med ett liv som hon inte riktigt vet hur hon ska hantera. Hon har Ödlan, en kille som kommer och går som han behagar, som lever konstnärsliv med färgflagor i håret. Men där finns också Lo från universitetet som hon träffar på biblioteket, som hon pluggar franska ihop med. Plötsligt har allting trasslat till sig, två män som nästintill är motsatser - men vem är hon? 
 
Jag hade läst ganska mycket positiva ord om Annakarins debut - och ja, det är en bra debut, en bra start på en författarkarriär. Men jag vill ha mer. Någon skrev att den var "blek" och jag kan faktiskt känna igen uttrycket i mina tankar, att jag hade velat ha mer - jag kände mig distansierad till karaktärerna även om jag borde känna igen mig delvis. Jag förstår aldrig huvudpersonen och har svårt att se varför hon gör och reagerar som hon gör och jag hade velat ha en starkare story. Jag gillar språket, uttrycken i boken - många härliga liknelser. Men nja, helhetsintrycket är tyvärr inte så bra som jag hade hoppats, tyckte det var en ganska platt story och många liknande böcker går att hitta - ska man påpeka något anmärkningsvärt så är det språket. Kommer antagligen att läsa fler böcker av Annakarin om det kommer några, för det finns potential och jag gillar författare med lite udda språk och uttryck, men denna boken var ingenting som jag föll handlöst för. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback