; ful ovana?


... dags för en liten bekännelse kanske? Jag har en ovana, kanske en ful sådan, jag vet inte riktigt vilken kategori den kan passa in under. I många fall när jag läser början på en serie eller trilogi så nöjer jag mig efter första boken om det inte finns en tydlig cliffhanger eller något annat som lockar att läsa vidare med en gång. Det är ganska få gånger jag lägger ner en trilogi eller serie helt utan dock. 
 
Några exempel:
The Hunger Games - läste första boken, var inte jättesugen på uppföljarna eftersom väldigt många bloggare tyvärr inte tänkt när de bloggat utan avslöjat alldeles för mycket utan att varna för spoilers. Men ja, de ska väl läsas någon gång.
The wolves of Mercy Falls - jag är fördomsfull, jag vet, men det kändes som att första boken slutade fint för sig själv och att de andra mest skulle bli en upprepning dramaturgiskt och handlingsmässigt sett. Inte en serie jag är speciellt sugen på att fortsätta, men man vet aldrig.
Millennium-trilogin - jag väntade ganska länge med att läsa första boken, mycket på grund av att serien blev så hypad och jag har svårt för sådant. Gillade verkligen första boken och har tänkt att läsa de andra.
Harry Potter - jag har fortfarande inte läst sista boken, inte helt säker på att jag läst ut näst sista heller. För att vara ärlig så är inte HP-böckerna my cup of tea, speciellt ska man inte läsa dem tätt inpå om man som jag är allergisk mot upprepande dramaturgi, för mig var det som att läsa samma bok x-antal gånger bara med olika vändningar. 
 
Dramaturgi - ett viktigt ord vars sammahang oftare förekommer kring filmer än böcker, även om det är  i bägge. De flesta böcker har en väldigt tydlig klassisk dramaturgi-kurva och det är väldigt tydligt i serier om författaren följer samma mönster hela tiden och då blir det ganska tjatigt. En nackdel med att läsa mycket om böcker och följa bokbloggare är tyvärr att många skriver ganska avslöjande om serier man inte läst än, ex The Hunger Games som var populär när den publicerades och många bloggare var väldigt snabba med att läsa. Det gjorde tyvärr att jag som var lite segare till slut visste mer eller mindre hur andra och tredje boken slutade, det förstörde lusten att fortsätta serien efter första boken. Jag är den typen av person som uppskattar varning för spoilers och försöker tänka mycket själv på hur jag skriver om böcker för att det inte ska för avslöjande. Hur läser ni serier? Fortsätter ni även om första boken känns bra som den är?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback