; day twentyone


♣ Favorite book from your childhood ♣
 
 
Astrid Lindgrens böcker i allmänhet var en stor del av min barndomsläsning, men Bröderna Lejonhjärta har alltid haft en speciell plats i bokhyllan. "Mitt" exemplar saknar sin rygg och på försättsbladet står det något som gammelfarmor skrivit till mamma, daterat sjuttiosju. Jag är inte säker på att jag ens frågat mamma om det är ok att jag lånat hennes exemplar på obestämd tid - får fråga henne när jag packar upp biblioteket nästa gång. 
 
Nangijala är en sådan plats jag gärna återkommer till, som jag gärna vill stanna i, bland sagorna och lägereldarna. När jag läste Astrid Lindgren-kursen som de har på Örebros Universitet så gav det nya, fina perspektiv  på just Astrids berättande och jag kunde läsa berättelserna på ett nytt sätt och hitta nya saker som inte mitt tioåriga jag förstod sig på. Det är en av nycklarna till Astrids författarskap: att hon skriver för människor oavsett ålder, att man kan läsa hennes böcker på så många olika sätt. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback