; day thirty (... and last day)


♣ Your favorite book of all time ♣
 
Jag avskyr egentligen frågor som rör den "ultimata" favoritboken. Jag har så många favoriter, beroende på vilket humör och sånt jag är på så passar olika typer av böcker. Jag hade kunnat nämna femtio titlar som jag tycker ofantligt mycket om och vill tvinga på så många människor som möjligt.
 
Men.
 
Jag säger istället så här: den favoritboken som haft störst inverkan på mitt liv. That narrows it down. 
 
 
Hemingway? Hemingway, men kanske inte i den skepnad som folk är vana vid. Mellan de här pärmarna finns utvalda artiklar och texter från de fyra årtionden som Hemingway skrev journalistiska texter. Mellan de pärmarna hittade jag också en orsak och vilja till att läsa journalistik (sen att det "bara" blev på gymnasienivå är en annan historia). Det är en sån bok som jag plockar fram då och då, läser några artiklar, ställer undan igen - har alltid tyckt att Hemingway gör sig bäst i små doser. Alltid älskat hur han leker med språket, upprepningar och stilistiken är skicklig och avundsvärd. Så långt ifrån mycket av dagens journalistik. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback