; bokbloggsjerka - lässvackor


Har sneglat på Annikas bokbloggsjerka några veckor, dags att haka på nu då? Veckans jerka handlar om: Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?
 
Jag är väl lite av svackornas gudinna om man ska säga så - både när det gäller läsandet, skrivandet och pluggandet. I botten misstänker jag mest att det handlar om ändrade prioriteringar (ex sitta vid datorn istället för att läsa) och dålig självdisciplin. Oftast är det efter "jobbiga" böcker, hade svårt att plocka upp någon bok efter The Fault in Our Stars för att det kändes som den ultimata läsupplevelsen, det kändes inte som att någon bok passade, eller som när jag tvingade mig igenom Gullivers resor i gymnasiet - då kändes läsningen väldigt jobbig. Jag vill se läsningen som något roligt, en chans att säga nej till min verklighet en stund och befinna mig i någon annans. 
 
Hur hittar jag då tillbaka till böckerna? Ibland plockar jag lite bland favoritböckerna, läser understrykningar*, ibland väljer jag någon enklare typ av bok - Sophie Kinsella, Janet Evanovich, Miranda Kenneally. Hittills har det funkar (favoritböckerna mest) för att de visar den andra sidan av läsningen, den jag tycker så mycket om. Numera så är de få gånger jag får tvinga mig igenom böcker (annat än studielitteratur då), vilket har minskat svackorna, jag har hittat en genre jag gillar att hålla mig till, har blivit bättre på att sålla och tycker således om de flesta böcker jag läser. 
 
* jag kladdar i mina böcker. Dock "bara" med blyerts, mjuk blyerts till och med. Markerar favoritstycken mm, användbart i många situationer. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback