Unspoken [bok]



 
Författare: Sarah Rees Brennan
Titel: Unspoken
Utgiven: 2012
Förlag:  Random House Books for Young Readers
Språk: Engelska (370s, inbunden)

 Kami Grass har hela sitt liv kunnat prata med en annan person i sitt huvud – han har alltid funnits där som en kompis. När hon var yngre pratade hon med folk om det och är fortfarande lite av en outsider i den lilla staden Sorry-in-the-vale. Saker förändras när Lynburn-familjen återvänder till staden efter många års frånvaro och deras återkomst får Kami att vilja nysta i stadens skumma historia, vem är det som offrar djur i skogarna? Och den största överraskningen får hon när det visar sig att hennes ”låtsaskompis” är verklig, men kan hon verkligen lita på honom? Han som vet i stort sett allt om henne…

Jag gillar att Unspoken är en ungdomsfantasy som inte handlar om vampyrer eller varulvar (detta kanske dock säger mer om mina läsvanor än hur utgivningen faktiskt ser ut...), det är en bra och välskriven historia med en del spännande bitar. Sarah skriver med en del lösa trådar, men binder ihop de flesta innan boken slutar och de andra får vi förhoppningsvis reda mer om i fortsättningen Untold som kommer ut nu i slutet av augusti.  Jag kommer absolut läsa fortsättningen eftersom jag är nyfiken på vad Sarah kan hitta på härnäst. Det är en trovärdig fantasy och jag gillar hur Sorry-in-the-vale framställs; det ska bli kul och se hur serien utvecklar sig.

Ett lästips för unga som gillar fantasy!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback