Random enkät om böcker & läsning



Hittad hos några bloggare när jag gick igenom min reader. 

1. Vilken bok läste du senast?
Blod av Åsa Anderberg Strollo, inte lika skarp som hennes andra böcker enligt mig, men helt ok.


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Ska läsa Hey Nostradamus! av Douglas Coupland, läste den på svenska för ett par år sedan & fick idag hem den på engelska.


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag tycker det är ganska jämt, antagligen något fler manliga än kvinnliga författare dock.


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Oftast inte, känns boken lång eller tråkig så händer det att jag kollar hur långt det är kvar. 

 

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Recensioner och bloggar för det mesta, listor på goodreads kollar jag ibland också. Impulsläser sällan böcker numera, mycket på grund av dåliga erfarenheter. 


6. När blir en bok för lång?
När författaren tappar läsaren & när handlingen inte kommer framåt.


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag undviker översättningar från engelska till svenska då jag tycker det är bättre att läsa på engelska - dels för att hålla igång språket och dels för att översättningar aldrig stämmer helt.


8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Tror faktiskt fortfarande att det är The Fault in Our Stars av John Green.


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Ja, innan läste jag oavsett, men nu så lägger jag av så fort det inte känns som att boken är någonting för mig - kan vara efter två sidor eller efter femtio.


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Ungdomslitteratur, skulle jag tippa att det finns mest av, sci-fi är ganska underrepresenterad. Matlagningsböcker finns inte alls - kan inte komma på någon annan genre som skulle fattas. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback