If he had been with me [bok]



 

Författare: Laura Nowlin

Titel: If he had been with me

Utgiven: 2012

Förlag: Sourcebooks Fire

Språk: Engelska (330s, paperback)

 

Finn & Autumn har alltid funnits i varandras liv, deras mammor är bästa vänner och de har alltid varit vänner. Fram till för ett par år sedan, fram till en incident under mellanstadiet gör att de tillhör olika gäng under högstadiet. Mammorna försöker, vid middagar och högtider att föra samman de igen, få de att vara kompisar igen, men utan att lyckas. Men Autumn håller ändå ett öga på Finn, såsom Finn håller ett öga på Autumn. Och trots allt så undrar bägge samma sak: vad hade hänt om de hade varit ett par?

 

Laura har alla möjligheter till att göra detta till en bra story; dessvärre använder hon dem inte. Ända från början vet läsaren vad som kommer hända och resten av boken handlar om sakerna som leder fram till den natten i augusti, vilket till en början är lite förvirrande. Historien om Autumn och "Finny" tycker jag är fin, det finns många saker jag gillar  med den - men sedan. Slutet. Nej. Med tjugotalet sidor kvar sitter jag och tänker "snälla, ge mig ett annat slut" då jag anar var författaren är på väg - men nej, hon skriver det slutet som jag tycker förstör väldigt mycket. & Laura tappar mig, det är ett väldigt svagt slut.

 

Det är sällan som jag är särskilt hård mot böckerna jag läser, men jag blev riktigt besviken på denna, det känns lite som att författaren i många scener ska "fostra" sin läsare och tidvis känns budskapet Laura vill förmedla som lite för mycket. Det hade kunnat vara mer diskret, inbakat i storyn. Storyn om Autumn & Finny hade kunnat få en trea, för det är inget fel på den. Historien om första kärleken, familjetrassel och vänskap är bra skriven, men kvalitén på slutet drar verkligen ned betyget… 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback