; slottet av is


 
Författare: Janina Kastevik
Titel: Slottet av is
Utgiven: 2013
Förlag: Bonniers
Språk: Svenska (219s, inbunden)
 
Minnas pappa är som en vulkan, ibland exploderar han för ingenting, men mellanåt är han världens bästa pappa. Minna har lärt sig när pappa är på dåligt humör och man får akta sig, men systern Lo förstår inte att man ibland måste tassa på tå. En dag när pappa exploderar vid matbordet rusar Minna ut ur lägenheten och in i hissen för att komma undan; väl där hittar hon en gömd knapp som hon trycker på. Det visar sig att knappen tar hissen till Undrien, ett land med en mormor och en drake; för att inte tala om vilka äventyr som finns... 
 
När jag läser scenen med mormor och draken för första gången så kom jag direkt att tänka på Astrid Lindgrens Draken med de röda ögonen, utan att det egentligen finns så mycket likheter med just den novellen. Tolkar man så kan man hitta många influenser av Lindgrens verk i Janinas debut, dock anser jag att det är på en nivå där de inte tar över handlingen; vilket är positivt enligt mig. Många nya och kreativa idéer ryms det också under bokens ca tvåhundra sidor och jag gillar verkligen beskrivningarna och handlingen - även om jag ansåg att det gick lite fort på slutet och jag gärna hade sett det lite mer utdraget, men antar att det är en smaksak. Tänkte mycket på hur bra den (antagligen) passar som högläsningsbok i en tvåa eller trea. 
 
En mysig sagobok som jag tror passar de flesta åldrar; många föräldrar skulle säkert behöva läsa boken & "se sig själva i spegeln". Kommer definitivt att hålla ett öga på Janinas författarskap i framtiden; hon bloggar ju även böcker & läsning på den här bloggen
 
Pssst. På Boktjuvens blogg kan man även läsa lite utdrag ur boken.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback