; minnen (min pappa sagoberättaren)


Pappa, syster, "storebror" med flickvän har varit uppe i garderoben, letat fram diabilderna. Jag fick springa ner två trappor och leta efter projektorn. Ljudet av stativet som fälls upp, duken som dras upp, den där speciella lukten av bilderna. 36-40 bilder per magasin. Magasinen är aldrig räknade. Slumpmässiga val, man tar ett magasin och ser vad det ger. Vi hamnar i Rhodos, -87. Pappa, "storebror" & hans pappa (its confusing, I know, men min pappa var nog mer hans pappa än hans riktiga någonsin  var). Rhodos, en knappt vitmålad ö på den tiden, pappa sitter som en sagoberättare med bläddraren i handen. Minnesbilder i pupillerna. Glömmer sitt kaffe bland orden. Ljudet av projektorn som bläddrar, byter bild, minns sena barndomskvällar med bilderna på duken, pappas sagoröst som berättare. Vackra skogar, människor som varit en del av deras liv, ödlor, hotell & natthimlar bläddras förbi. En kritisk "storebror" som fotar bilderna med sin kamera, skrattar åt sin pappa, diskuterar minnen med min.

-87, "storebror" var cirka 14 år, fångade krabbor, snorklade. Turistfällor, kalkvita klippor, turkosa vågor. Massor av katter. Tanter som satt och sålde handgjorda saker längs vägarna i staden. Pappa som borde ha blivit fotograf - han hittar bilderna, han har den där blicken. Det är en gammaldags konst, då gick det inte att censurera, radera på samma sätt. Pappa som 27 åring, smalare med skratt i blicken. Många leenden, vattenpolo, en strumpa på väggen. Försök till nattbilder, någon lyckad (väldigt svårt tagna på frihand med lång slutartid). En sur "storebror" som inte få gå till spelhallarna. Savas. Lisa. Namnet på någon jag aldrig verkar komma ihåg. De bollar namn mellan sig, ivriga att minnas.

Efter Rhodos blir det rörigt. Många hopp; födelsedagskalas i det vita huset med det höga staketet kring altanen. Päronträden. Midsommar i Stråvalla - bara under kvällen sen blev pappa för full. Brandkåren, han har byggt hinderbana åt mig och syster yster; minns hur han brukade sätta oss i ringarna, hissa upp oss en bit & sedan få oss att gunga. Kalv, campinghelg, morbror trollkarlen & syster yster som hoppar i vattenpölar. Astrid Lindgrens värld. Sedan tillbaka ett par år; till kanarieöarna & puerto rico där mamma & pappa träffades. Pappas ensamma bilder från Rhodos innan mammas tid. Champagne på stranden, kompisar på hotellrummet, händelserika nätter.

Efter -92 finns inte många bilder. Pappa säger att det beror på att farfar dog. Jag kan inte säga om han är allvarlig eller inte, men att sitta uppkrupen i soffan & höra hans & "storebrors" diskussioner kring minnen får mig att känna mig som tio år igen.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback