Tjugo ungdomsböcker


Kolla Kajsa! En lista! ;)

John Green - Looking for Alaska
En av de bästa böckerna som skrivits. Underbar.
Cohn/Levithan - Nick & Norahs oändliga låtlista
En natt på äventyr genom Manhattans klubbar & gator. Mysfaktor!
David Levithan - Ibland bara man måste
Feel-good-bok. Annorlunda koncept och svämmar nästan över av kärlek.
Cohn/Levithan - Dash & Lilys utmaningsbok
Rolig idé som blir bra bok! Cohn & Levithans samarbeten är magiska.
Gunila Ambjörnson - Magic.circle.com
Magiskt bra bok om vilsen tonårstjej på äventyr på bland annat Island.
Jenny Han - Sommaren jag blev vacker, Det är inte sommar utan dig, We'll always have summer
Triologi om Belly, Jenny skriver fantastiskt bra (även om första boken är lite bättre).
Cornelia Funke - Bläckhjärta, Bläckmagi, Bläckdöd
Måste vara typen av seg läsare för att läsa dessa, tror jag. Tjocka men bra böcker om just böckernas värld, hur de kan komma till liv genom bara en viskning; pretty much. De är dock väldigt läsvärda.
Gayle Forman - Om jag stannar, När jag lät dig gå
Söta böcker i två delar om en tjej som är med i en bilolycka. Vackert & nästintill melankoliskt.
Per Nilsson - Hjärtans Fröjd
Per är en av Sveriges främsta författare & borde vara läst av de flesta.
Lisa Bjärbo - Det är så logiskt alla fattar utom du
Väldigt bra debut, lite trög emellanåt, men annars jättebra!
Alicia Thompson - Vad är det för fel på dig?
Åh vad jag gillade denna! Bra & annorlunda!
Sarah Dessen - Mycket mer än så
Fin bok om skilsmässoföräldrar, vänskap & kärlek.
Johanna Thydell - Ursäkta att man vill bli lite älskad
Söt bok med "egna" visdomsord, till exempel "Man saknar inte kon om den heter Nora".
Johanna Nilsson - Hon går genom tavlan ut ur bilden
En av böckerna som jag älskade när jag var tonåring. Johanna är en underbar författare.
Björn Sortland - Alla har ett hungrigt hjärta
Med viss koppling till Springsteen-låten. En roadtrip med två personer som har mer gemensamt än de tror (i alla fall mer än en av dem vet).

Trackback