; brev till Vladimir Nabokov


kära du,

vi har haft ett ganska långdraget, ganska innehållslöst förhållande nu och jag har verkligen försökt. Nu känner jag att ansträngningarna kommer mer ifrån min sida - & det känns mer som jag ger och ger. Jag vill tro att du är genial, jag vill tro att du är en unik erfarenhet och kanske är det mina kunskaper som brister, kanske är det mitt ordförråd som inte räcker till & tro mig när jag säger att jag önskar att jag inte behövde göra det här. Men jag har försökt. Jag har verkligen gjort det nu och jag börjar känna att det här går inte längre. Men du kanske i alla fall kan hålla med mig lite när jag säger att man kanske inte behöver skriva en bok på halvt oförståelig engelska; jag är van vid att läsa femtonhundratals engelska, jag är inte så kräsen & jag är jävligt envis - men rekordet just nu för hur många sidor jag orkat mig igenom i din engelska version av Lolita är knappt tvåsiffrig. Idag frångår jag min princip att läsa på engelska om det är ett av författarens språk. Jag hoppas att jag inte går miste om för mycket, för jag vill gärna tro att Lolita är lika bra som personer sagt att den är, även genom översättningen.

/ en som försökte vara trogen..


(pst.. denna text är skriven som en del i ett projekt som eventuellt kommer publiceras i en tidning nära dig snart)

Trackback