Surrealism - ett modernt novellskrivande


Istället för att duscha & plugga & städa har jag suttit i en litteraturdebatt som egentligen inte gav så jävla mycket. De som fanns där var på samma plan som mig - hade varit roligare med andra synvinklar och äldre personer. Det bästa är att varenda litt.vet som har uttalat sig om tiotalets litteratur (ja, jag har försökt hitta artiklarna jag läst, DN & HP, men de finns inte...) har sagt att det surrealistiska och osammanhängande, det innovativa och nya skrivsättet (á la Sara Stridsberg) kommer försvinna och istället kommer vi se mer realistisk litteratur. Jag har själv bara märkt av motsatsen på internet - men jag vet inte riktigt vad förlagen har för utgivningar detta året - den enda jag har koll på är just Stridsbergs Darling River som jag vill ha.

Novellskrivandet har försökt nå en liten revolution - i alla fall nätbaserad de senaste tio åren. Poesieliten var en grupp innovativa och brinnande personer som genom debatter och forums försökte få folk uppmärksammade på hur novellens stilgrepp varit dött i ganska många år. Nästan alla som skrivit/läst noveller på internet vet att de gamla stilmallarna är historia. Många som blivit hyllade på internet har fått problem med novellskrivandet i svenskan i skolan - helt enkelt på grund stilen och mallarna - på internet existerar inte det stiltypiska på samma sätt som tidigare. Det är lite som sonetter - vilka har skrivit det sedan Shakespeare? Jag har själv i vissa situationer haft problem med just det antika i novellskrivandet - vändningarna och sånt. En novell har blivit som fri vers - det kan se ut hur som helst. Och jag är definitivt inte en extrem användare utav det brytande, det nya - utan blandar mer. Det obegripliga, innovativa lockar och jag finner mig absolut inspirerad av det. Bob Dylans bok Tarantula är nästan helt obegriplig om man inte dekonstruerar orden och tolkar varenda millimeter bokstav. Jag vill se mer av denna stilen. Jag har fått nog av alla innehållslösa och typiska deckare. Ge mig en revolution - ge mig fritt novellskrivande. Den moderna novellen.

Här finns en av de noveller jag fick problem med, Barndomsstad & minnen. Läraren misstyckte mina radbyten och semikolon - vilket tillhör den 'moderna novellen'.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback