Juliet, Naked


Läser Hornbys Juliet, Naked igen, underbar bok när man har bytt språk & kommit in i handlingen. Gillar när Nick skriver om musik, relationer, allt är så realistiskt och välkomponerat, han är en fantastisk författare. Ska försöka läsa ut den ikväll, går mycket bättre med hans vardagliga engelska gentemot Gutersons avancerade språk i Snow falling on cedars - jag har inte gett upp hoppet för gott! Jag bara... pausar, läser enklare böcker för att komma in i språket (notis; har inte behövt slå upp ett enda ord hittills i Juliet, Naked). Jag har slarvat med kommentarer på de senaste böckerna jag läst, bloggat lite löst om dem under sajten boktipset, men det har hänt så mycket på sistone att jag inte riktigt får tiden och orken att gå hand i hand.

Känner att detta inlägg kommer att sluta som en wall of text, men jag är full av ord & har ingen att diskutera med, så jag gör det här. En av mina favoriter, Johanna Nilsson har skrivit en maffiabok under pseudonymen Amanda Lind, Francys evangelium. Boken handlar om Francy, maffiaboss, hustru och mor - hur kombinerar man det? Jag funderar själv mest över Johannas val att skriva under taget namn, hon säger själv på sin blogg att hon valt att göra det för att visa att hon skriver under en annan genre. Själv kan jag känna att det är en utmaning att hitta sina favoritförfattare när de skriver under andra namn - ta bara Johan Bergström som exempel, en man som lurade alla (förlag, recensenter, alla) med sin roman Barfota. Till sitt försvar skrev han att "en pseudonym är en provokation mot det parasitära förhållande som i dag råder mellan förlag och media. Men skymmer inte denna nya författarroll textens levande kropp, de nakna orden - oberoende av vem som skrivit dem? Dessa tankar var en huvudorsak till varför jag valde att publicera Barfota under pseudonym." (GP 2005-06-21).

Jag förstår Johans ord, många av de böckerna jag läser är av samma författare, jag bevakar, förhandsbokar och köper böcker utan att tänka efter för att det är någon av mina favoriter som kommer ut med nytt. Borde inte alla böcker få samma chanser? Är dock skeptisk till folk som "ger upp" sina pseudonymer - låt folk ha nöjet att spekulera (dock inte på Kepler-nivå, tack) och jämföra - det är en triumf att hitta sina favoriter när de gömmer sig bakom andra namn och personer.

Trackback