Snow falling on cedars


Vad gör man... Solen skiner, termostaten visar 24c & allt är gränslöst blått. Funderar på att sätta mig ute i läs-stolen & fortsätta på boken, just nu läser jag Snow falling on cedars av David Guterson. Cirka trehundrafemtio sidor hyfsat avancerad engelska, försöker att inte haka upp mig på ord utan läser sammahang. Ler åt vad jag ansåg vara "meninglösa glosor" för ett par år sedan som nu finns på var och varannan sida. Handlingen fängslar mig inte riktigt, men språket, orden, beskrivningarna - det är kärleken.

Jag har en förälskelse för biblioteksböcker, att det kanske finns små små anteckningar i marginalen, att det längst fram eller bak finns ett spår av vem som läst den innan, matfläckar, kaffe, kanske tårar - kanske vatten. Mitt i deckaren kanske någon har jävlats och skrivit mördarens namn... På första sidan i Gutersons bok står det skrivet med svart tusch jag är inte rädd för spöken. I nuläget kan jag inte tala om textens relevans gentemot boken, men jag blir ändå nyfiken på vem som skrev det och varför. Själv är jag lite.. försiktig, jag försöker att inte spilla saker i böckerna jag läser, markerar bara passager i mina egna böcker (blyerts), markerar med post-its i biblioteksböckerna.

Back to the books.

Trackback