Tillsammans är man mindre ensam


Tänkte bara predika lite om en bok som jag tycker himlans mycket om. Boken, Tillsammans är man mindre ensam är skriven av Anna Gavalda och tar sin plats i Frankrike där huvudpersonen, Camille, lever i ett litet vindsrum i ett hus. I det huset bor även Philibert, i en våning som han tillfälligt får utnyttja på grund av arvstvist; han vet att det kan komma brev från advokater när som helst som säger att han måste flytta inom en vecka. I den stora våningen bor även Philiberts inneboende Franck. Franck är kock; nätternas och kvällarnas folk, han drar ofta hem tjejer och hälsar då & då på hans gamla mormor Paulette på ålderdomshemmet. Camille & Philibert möts i porten några gånger, och en kall vinterkväll när hon ligger sjuk kommer han och tar ner henne till sin varma våning, det slutar med att hon flyttar in. Franck blir lite störd av hennes närvaro och deras småfighter hör till vardagen. Camille jobbar som städerska, men är väldigt duktig på att teckna - vilket hon försöker göra så mycket som möjligt.

Gavalda har skrivit en oerhört varm bok, om vänskap och vägen till vänskap. Om kärlek. Mänsklighet. Man förundras, rycks med. Jag läste den under en dag förra sommaren, kunde inte lägga den ifrån mig - känslor, språk, allt var perfekt.  Låg ute i trädgården under äppelträden & bara läste, underbart :)

Boken har även filmatiserats med samma namn, som Camille ser vi Audrey Tautou och Guillaume Canet spelar Franck. Både bok & film rekommenderas! Filmen blev faktiskt bra & de flesta scener som jag ville ha med från boken fanns med :) Övriga böcker från Gavalda är faktisk också helt okej, även om denna enligt mig är klart överlägsen..



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback