Dilemma med boken


Svar till förvirrade människor: ja, jag skriver en bok. Boken har ännu ingen titel och är endast 31 sidor lång. Den är basicly skriven till kursen litterär gestaltning (inlämnad med betyget IG/MVG) som jag läste på gymnasiet. Eftersom mina älskade vänner är på flykt till andra länder bollar jag här med mig själv istället. Första kapitlet ska finnas någonstans här på bloggen. Jag har inte riktigt orkat leta.

Mina dilemman med boken:
1. Research; polisarbete, förort - jag har valt att skriva om ämnen jag saknar direkt kunskap om, och dessutom om ett par bröder som kommer ifrån krigets härjade land. Kan jag göra det bra?
2. Språk; kan man kombinera invandrar-ungdomar med ett ganska avancerat, poetiskt språk och lyckas? Hej fördomar, men det finns faktiskt en tanke..
3. Genre; den kan knappast klassas som deckare, och allt jag tekniskt sett vet är att den är skriven för ungdomar men saknar deckar-genrens typiska stildrag.
4. Slumpmässiga händelser; är det som händer för slumpmässigt? Är det en verklighetstrogen historia? Har jag lyckats bygga upp trovärdiga och bra karaktärer som håller till slutet eller finns det brister? Jag har själv påpekat brister i mitt språk - att det är ojämt och inte alltid håller vad det lovar. Satsradningar är jag expert på, speciellt när jag skriver utan att tänka. Det lär bli mycket korrigering, mycket strykningar. Jag vet inte var jag ska börja; stryka eller bara skriva?

Mer frågor än svar som alltid.. Som alltid. Suck. Dags att sova; i morgon är en ny (och förhoppningsvis trevlig) dag..



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback