Can you keep a secret? av Sophie Kinsella




Emma Corrigan är tjejen som inte riktigt lyckas med sin(a) karriär(er), hon jobbar på Panter Cola, ett företag som tillverkar cola och hon har övertygat sin chef om att han ska låta henne flyga till Skottland på ett möte med ett företag som de sammarbetar med. Med tanke på att dealen redan är nästintill klar så tycker chefen att det inte borde vara några problem. Mötet går inte brilljant och Emma går till en bar i väntan på flyget hem igen och tar några glas och beklagar sig för bartendern. Väl på flygplanet hamnar hon i buisness class och dricker ännu lite mer (en av Emmas hemligheter är att hon är lite rädd för att flyga). Hon har hamnat bredvid en ganska snygg, mörkhårig kille som sitter och stirrar på sin dator. När planet börjar skaka och hamnar i turbulens får Emma panik och i tron på att hon ska dö babblar hon på om allt möjligt till den mörkhåriga killen bredvid sig. När planet landat tryggt inser hon att hon har berättat i stort sett alla sina hemligheter, pinsamma personliga hemligheter, för mannen, det som får det att kännas lite bättre är att det var en främling, någon som hon aldrig kommer att träffa igen...

På måndagen går Emma till jobbet som vanligt och finner hela företaget i en nervös stämning; Jack --- kommer för att hälsa på, mannen som ligger bakom hela företaget. Och Emma får en chock när mannen från planet plötsligt står bredvid henne... Nu kan saker inte gå mer åt skogen, eller kan de?


Can you keep a secret? är en rolig, mysig och varm roman som fick mig att fnittra högt vid flera tillfällen. Det var en snabbläst bok, sträckläsning, som jag inte kunde lägga ifrån mig när jag väl kommit in i den. Emma är "nothing special-girl", det vill säga ungefär som de flesta. Hon gör upp träningsscheman som hon inte följer, lånar kläder av rumskompisen, köper begangnat och låtsas att det är nya plagg.. Läste på engelska, men hade inga problem med att förstå; engelskan var ganska basic och inget speciellt krångligt. En underhållande och väldigt flytande bok som gick snabbt att läsa för mig ialla fall.


Det är väldigt underhållande när Jack hela tiden lägger in pikar om Emmas hemligheter som gör att hon känner för att strypa honom. Emma lyckades även döda sina föräldrars fisk, Sammy the goldfish, när de var på semester, så hon köpte en ny och låtsades som om ingenting. Men när hon hälsar på sin mamma säger hon att Sammy inte har varit sig själv, var på Emma får lite panik då hon verkligen försökte hitta en likadan, är hennes tanke;
"He is orange, he got two fins, he swims around.. What's the difference?"


Lade igår in en beställning på denna boken + "Remember Me?", som också en roman av Sophie (+ tre Janet Evanovich böcker om Plum.. Blev totalt fem stycken engelska pockets, chicklit ;p) Plus att jag var inom bibblan och lånade "No one belongs here more then you", stories by Miranda July, "Dubliners" av James Joyce, samt "När jag var 5 dödade jag mej" av Howard Buten. Blev tipsad av Julie om den sistnämnda när vi åkte buss på morgonen och så stötte jag bara på den på bibblan och tänkte "varför inte?". Läsåret 2009 börjar bra, skrivaråret 2009 går ganska mycket åt helvete..



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback