Bibliotekshemsidor


Skriver som vissa av er vet en C-uppsats inom bibliotek- & informationsvetenskap, det som vi har valt att rikta in oss på (skriver med bästaste kompisen) är bibliotekshemsidor för unga och för att "krångla" till det ytterliggare har vi valt att utvärdera dem ur ett ungdomspsykologiskt perspektiv. Resultaten har blivit väldigt blandade, det har varit roligt att sitta och utvärdera hälften alla hemsidor i vårt urval (sextio stycken) då man fått se varierande och båda bra och mindre bra upplägg och innehåll. Tänkte ösa ur mig lite åsikter som inte riktigt passar i uppsatsen men som jag retat mig på i ett par år, så gnällvarning nedan:
 
Seriöst, det är tjugohundrafemton, varför är så många hemsidor så undermåliga/innehållslösa? Jag använder väldigt sällan svenska bibliotekshemsidor för att leta böcker osv, utan söker mig främst till kanadensiska eller engelska som ofta har mer omfattande ungdomssidor med mer boktips (dessutom böcker på engelska som jag tycker fattas ofta i Sverige). Men när till och med många privata bloggare har någolunda snyggare & mer stilrena bloggar än biblioteken har hemsidor så kan man ju undra lite varför det verkar vara så låg prioritet på dem? Så svårt är det väl inte att knåpa ihop något hyfsat minimalt som är enkelt och stilrent? I min mening har vissa sidor för många & starka färgkoder, håll er till två färgteman som inte är helt matade så kommer nog sidan se bättre ut.
 
Vi lever i ett så digitaliserat samhälle att det är nästintill oundvikligt att vara online och biblioteken har i stor utsträckning verkat för en ökad digital medvetenhet och för att minska den digitala klyftan - vilket ibland ter sig ironiskt om man ser på vad deras hemsidor erbjuder. Kanske är det för att många bibliotek väljer att köpa paketlösningar och sedan inte riktigt vet vad man ska göra av dem, kanske är det en prioriteringsfråga eller en resursfråga. Men oavsett så tycker jag ofta att bibliotekens hemsidor är ganska bristfällande, är man bara ute efter att söka rätt på en bok så funkar de bra, men i övrigt så finns det oftast inte så mycket mer vilket är synd. Jag tror att både biblioteken och användarna hade mått bra av hemsidor med mer innehåll och funktioner, ge användarna saker som de inte riktigt visste att de behöver. 
 
Såklart att det inte bara finns mindre bra hemsidor, tidvis har man fått aha-upplevelser och känt behovet av att dela sidan på facebook för att visa något upplägg som känns väldigt originellt och kreativt, men allt för ofta så har jag känslan av att hemsidan finns mest för att den ska finnas och att det inte finns någon ambition/kunskap av att göra det bäst av den. Finns säkert många faktorer som spelar in, men det är synd att det är så få hemsidor som har haft sidor för unga som känts riktigt bra. Det finns så mycket mer man skulle kunna göra och jag hoppas att det kanske blir lite bättre i framtiden. Hade varit kul om fler bibliotek vågade utmana vad som verkar vara "ramarna" för bibliotekshemsidor i Sverige. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback