; storybound


Författare: Marissa Burt
Titel: Storybound (Storybound #1)
Utgiven: 2012
Förlag: Harper Collins
Språk: Engelska (416s, inbunden)

I en annan värld, Story, så går barnen till skolan för att lära sig att vara sagofigurer - hur man beter sig som hjälte, prinsessa, skurk med mera. Samtidigt i "vår" värld så hittar tolvåriga Una Fairchild en bok i skolbibliotekets källare där hon brukar spendera rasterna med att läsa. Una öppnar boken och plötsligt befinner hon sig i Story och hamnar mitt i ett av Peters uppdrag - att rädda en ung dam, Snow, från en drake och en drös drakbebisar. Peter inser att Una blivit "inläst" i Story och att han måste beskydda henne från andra som kommer att vara ute efter henne.. Story har en mörk bakgrund och ingen har blivit inläst på många år, när Una och Peter bestämmer sig för att börja rota i Storys förflutna så är det inte alla som blir glada...

Jag tyckte att Storybound var en jättesöt bok och kunde inte riktigt låta bli att tycka att den påminner om Ink-serien av Cornelia Funke, även om de egentligen inte har särskilt mycket gemensamt i stort. Det som jag har lite svårt att greppa är hur det här med sagofigurerna fyller någon funktion i "vår" värld, jag vet inte om läsningen gick lite väl fort i början eller om det inte riktigt tas upp - men det var ett frågetecken som jag inte riktigt fick utrett för mig. Slutet tyckte jag var helt okay med tanke på att det finns en andra, avslutande bok och övergången kändes smidig - inte en total cliffhanger men ändå lockad till att läsa andra boken. Börjar tycka mer och mer om böcker som suddar ut och leker lite med gränsen mellan fiktion/fantasi och verklighet såsom denna gör.

Helt klart en mysig bok som jag kan tänka mig passar 12år och uppåt, det som hamnar lite på minus är att handligen tidvis kan, i alla fall enligt mig, uppfattas som tämligen förvirrande. Jag hoppas att Story's End är lika bra, om inte bättre och ger ett bra avslut på "serien".



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback