E-böcker vs "vanliga" böcker?


 
En av anledningarna till att jag skaffade en ipad var att kunna läsa på den - att slippa släpa med mig massa böcker överallt. Många har undrat varför det inte blev en läsplatta istället och svaret är ganska simpelt, för mig handlade det om att få så många funktioner som möjligt i en och samma pryl. Ipaden kan jag alltid ha med mig i väskan, den väger inte särskilt mycket och passar att skriva på med mera - praktiskt helt enkelt. Läser jag särskilt mycket på den då? Ärligt talat inte, dels för att bibliotekens bestånd av e-böcker är begränsade till böcker på svenska och jag är lite anti översättningar från engelska och dels för att det inte är särskilt stor skillnad i pris på en paperback och en e-bok i Sverige. 
 
Exempel?
Fredrik Backmans bok En man som heter Ove kostar 45kr som pocket, 59kr som e-bok. Jag som gillar att fylla min lägenhet med böcker föredrar hellre fysiska & billigare böcker i det läget. 59kr är relativt billigt - det är inte ovanligt att jag snubblar över e-bokstitlar som ligger nära 150kr eller över. 
 
Det finns en uppsjö med mer eller mindre lagliga sidor att hämta hem e-böcker från, i de lagliga fallen handlar det om att upphovsrätten för verken har gått ut - det är alltså äldre titlar. Man kan ladda ner olagligt också, men oftast är kvalitén ganska dålig vad jag har hört. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback