Rebell med frusna fötter [bok]




Författare: Johanna Nilsson
Titel: Rebell med frusna fötter
Utgiven: 2001
Förlag: Wahlström & Widstrand
Språk: Svenska (234s, paperback)

Det är lite kul att läsa en ung, kaxigare Johanna Nilsson när man har läst hennes lite mer vuxna romaner. Rebell med Frusna fötter tar oss till universitet, rättare sagt Handelshögskolan i Stockholm, ekonomistudier med rebelliska studenter som startar en grupp för anonyma aktiemissbrukare och råkar dra igång saker som är större än de själva förstår. Stella Björk som är huvudpersonen vill nog egentligen inte bli ekonom utan använder mest studierna för att hitta meningen med livet. Som andra romaner av Johanna handlar Rebell.. om utanförskap, psykisk ohälsa och  vänskap.

Jag föredrar Johannas lite äldre alster, tycker hennes stil är mer märkbar och språket lite mer utmanande. Även fast det är en bok som har ett par år på nacken tror jag att många kan känna igen sig i Stellas tankar kring livet och speciellt att många kanske använder studier för att försöka hitta meningen med livet. Det blir lite förvirrat för mig på slutet, det går fort och Johanna tappar mig lite och slutet kändes för mig lite väl abrupt. En annars intressant och bra bok om politik, rastlösa stundeter och samhället i stort. 


 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback