; truth to be told


 
skriv bara sanning
var det en klok person som sade för alldeles för många år sedan
på sistone har det funnits så mycket tomhet
tomhet där det förr funnits något pulserande
något slagkraftigt
 
jag ler ofta, skrattar när det förväntas, ibland spontant
gråter när ingen ser på
för jag antar det är så det ska vara
blir kallad för stark i samma andetag som jag undrar -
finns det någon som fångar när jag faller?
finns det någon om vill laga något trasigt?
något som någon annan tog sönder för längesedan?
 
& nej, det handlar inte om kärlek
för den tror jag fortfarande inte på
det handlar om de som hittat någon,
en trogen vapendragare
vänner med frid i blicken
vänner med ultraljudsbilder
vänner med ett två tre barn
vänner som hittat det de letat efter
vänner som tror på kärlek
tror på lyckliga slut
 
& jag
fortfarande närmre 22 än 23
& nej, det handlar inte om barn -
jag är fortfarande själv ett
& jag skulle aldrig ens vilja försöka
uppfostra & ansvara för en hel person
i en såhär trasig, ofullständig värld
 
det handlar mer om deras självsäkerhet;
att de har hittat rätt
medan jag irrar runt, letandes efter något odefinierat,
jag som inte vet hur man ska hittar någon
någon att bygga en dröm med,
någon att leva en verklighet, ett liv tillsammans med
när jag inte ens står ut med mig själv i ett dygn
jag som fortfarande har blicken mer i marken
än i skyn
 
så mycket som förblir osagt
tomheten rasande under bröstbenet
så många roller, personligheter, masker
& ändå ingenstans där jag hör hemma
där jag skulle vilja stanna
 
jag ler ofta, skrattar när det förväntas, ibland spontant
gråter när ingen ser på
för jag antar att det är så livet fungerar
all sorg, oro, ångest hårt knycklad
till en litenliten svart boll;
gömd längst in i hjärtkammaren
 
det handlar aldrig om kärlek,
glöm inte det
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback