Just books again.. Just thoughts again..


Som den trogna boknörd jag är följer jag inte bara bokbloggar, utan sitter även bänkad i soffan med en kopp té för att få veckans glimt av Daniel Sjölin, programledare för litteraturprogrammet Babel. Att Daniel själv är författare och har gett ut böcker med titlarna ”Personliga pronomen” och ”Världens sista roman” gör att man genast smälter lite mer när man ser hans charmiga leende. I torsdagens avsnitt pratades en del om apokalypsen och därigenom kom frågan om vad man skulle välja att läsa om man visste att vi – tillsammans med världen – bara hade en vecka kvar att leva?

Jag tänkte igenom frågan lite och kom fram till att det nog är bäst att läsa en bok som man har hemma – eftersom det verkar ganska hopplöst att springa till ett bibliotek eller en bokhandel. Dessutom känns det ganska tryggt att göra en omläsning, så slipper man slänga bort sin sista vecka på att läsa eventuellt dåliga böcker. ”Vem läser böcker sista veckan under jordens existens?” kanske ni undrar, det skulle faktiskt inte förvåna varken mig eller mina vänner om jag satt som fastnaglad i min läsfåtölj under de sista timmarna. Men vilka böcker läser man då?

Eftersom jag tekniskt sett redan avrundat ner böckerna till mina bokhyllor är mitt första förslag Narnia-böckerna. Tänk er att spendera timmar åt att fantisera om att hamna i Narnia efter livet! Känna Aslans mjuka päls, sjunga med dryaderna eller bara vandra omkring i de magiska skogarna… Eller också skummar jag igenom Paulo Coelhos bok Brida för alla vackra citat, bland annat på sidan 80; ”Det är soldaterna, sa Talbo. De vet att de kan dö när som helst, och därför är deras liv alltid en fest”. Kanske Johan Bergströms böcker? Fascineras över mannen vars författarporträtt jag aldrig kunde utforma, intervjun jag aldrig lyckades få till – avundas hans språk som är lika andtagande varje omläsning och hans klockrena formuleringar. Gräma mig över att jag aldrig riktigt fick reda på vilka avtryck han som person lämnade i sina böcker, bara mina gissningar.

Men i slutändan tror jag ändå att jag kommer sitta med Hemingway var där, en bok med artiklar skrivna av Hemingway – artiklar som en gång fick mig att vilja bli journalist, att vilja resa, att vilja skriva. Älskade Hemingway som en gång sade ”why kill yourself? Life will do it for you”, som överlevde krig och flygplansolyckor för att sedan välja att skjuta sig innan sin 62:a födelsedag. Det är förunderligt vilka vägar livet tar, vilka liv livet tar. Jag kommer nästan alltid tillbaka till Hemingways artiklar, nätterna på gymnasiet med projektarbete och tidningsmakeri och allt – mitt i kaoset verkade facit finnas i just denna bok. Fortfarande kan jag hitta motivationen och viljan genom hans verk och det är nog just så jag vill spendera min sista vecka, fascinerad och motiverad.

Mitt svar är Hemingway. Ställ dig nu själv frågan; vad skulle du läsa en vecka innan vår undergång?

Trackback