Somethings shouldnt be written


På en fråga så var jag nästan säker igår - "vilken internet-fråga kommer dominera under 10-talet?". Vissa kanske minns när det var en himla massans snack om aborträtt på internet, andra minns hur en del uppgivna skribenter försökte revolutionera novellskrivandet (vilket faktiskt successivt har hänt) och det fanns en hel del andra saker som diskuterades flitigt under 00-talet på internet. Mitt svar var censuren. Ska vi censurera internet? Vad ska censureras? Kom själv att tänka på hur mycket jag censurerar här & på olika sidor, mycket beroende på ålder. Minns älskade hogwarts.nu, där jag för första gången (personligen) mötte censur på internet. Mycket på grund av att mina dikter föll utanför ramarna för deras regler - då "nollades" ett inlägg - det vill säga du fick upp en varning och sedan kunde du välja att läsa eller inte, om det var för grovt togs det bort. Varningar delades ut mm.

Jag är skeptisk till censur, eftersom du aldrig kan ta bort enbart det dåliga. Visst så finns det människor vars åsikter inte borde få existera, men vi kan aldrig censurera tanke/åsikt utan bara det publicerade ordet. Men jag tror att det kommer diskuteras en del censur under 10-talet.

På tal om censur så saknar jag att inte veta vilka som läser mina ord här, att inte veta vilka jag skriver "för". Ibland lockar tanken att göra som vissa vänner gjort - nya "hemliga" bloggar där man struntar i vem man skriver för. Jag bloggade hos blogspot innan, gillade varningssystemet, hade gärna velat ha åldersgräns här. Men antar att man aldrig kan skydda barn helt. Enough said, nu ska jag sova.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback