Forever here without you


Hon sa inget, ville inte säga nej, inte till honom. Han gick direkt efteråt, hon låg kvar, lät tankarna och känslorna komma och gå. Hennes liv är uppdelat i två delar, före och efter honom, och ibland vet hon inte i vilken som hon lever. Från vardagsrummet hördes radion spela, låten ”Here without you”. Ibland känns det bara som om radion på något klyschigt sätt träffar rätt. Hon hörde dörren slå igen och lämnade ett eko efter sig i trapphuset. Han var borta. Hon borde ha vant sig. Han har henne, men hon har aldrig honom. Han är bara ett eko. En dörr som går igen.

Hon reser sig, fixar till sig och går ner på stan. Bright Eyes och Travis i hörlurarna. Folk överallt, torget är full av försäljare, vid mittpunkten sitter en huslös man; hans ögon är oändliga brunnar, fulla av historier. Hon går in på Hemköp, köper ett paket cigaretter och slår sig själv på fingrarna. Borde inte. Giftet lugnar tankarna.

Hon går runt i olika affärer, alltid nya saker, kläder. Måste släta över det gamla, det ”fula”. Hon suckar. Köper en cola light och ett paket cigg. I fall det första paketet tar slut, det känns som en dag då ett paket kanske inte räcker. De kollar sällan leg, folk säger att hon ser ut som 23, fast hon bara är 18. Kanske är det en bra sak.

Hon går hem, fått nog av stadens skrämmande ljud och puls. Duschens varma strålar sköljer över henne, lugnar henne. Hon stryker handen över låret, låter fingrarna stryka över ärret. Hon är skadat gods. Han och hon har haft en del konflikter. Det är alltid hennes fel, hon vet det. Han skulle bara markera, visa vem som bestämde. Det slutade med sju stygn. Kniven gick inte så djupt. Hon är bra på att hantera smärta, och hon vet att han aldrig menar det, hon ser alltid paniken i hans ögon när han inser vad han gjort. Ibland tror hon att han älskar henne.

De är bara inte bra på att vara tillsammans, mycket bättre på avstånd. Lekande frestande på fester, brukar flirta, dansa, låtsas att allt är nytt, obefläckat. Inte alls som när kniven skar in i hennes hud.



~~
Gammal novell, skriven för kanske två, tre år sedan. Även om den inte är något att fascinera sig över språkmässigt så gillar jag den. Och jag vet att den kan utvecklar, göras om, förbättras. Men jag tittar inte över axeln, tittar inte tillbaka. Det var då. & den är en av mina bättre noveller från den tiden. Man måste ju utvecklas :)

Annars har jag i stort sett ägnat hela dagen åt plugg, gått en sväng med hunden och Andy är här. Suttit och kollat på först Madagaskar - pingvinerna är klockrena :) och sedan Narnia - prins Caspian. Jag älskar Aslan. Jag älskar Narnia. Håller på att läsa om böckerna - är på den fjärde. Försöker läsa åtminstone en om dagen - får se hur det går, speciellt med den läskiga deadlinen på tisdag. I morgon blir det mer plugg, ska försöka gå ut en sväng också - huvudvärken är en permanent påminnelse om för mycket dator och för lite frihet. Tror dessutom jag lyckats tappa bort orginalet till mitt projektarbete; starkt jobbat! Får leta efter det någon dag...

Tror jag ska försöka få lite sömn nu, en ny dag i morgon. God natt folk.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback