Bokbloggsjerka 1-4 maj


Hakar på jerkan denna veckan (skulle kanske försöka att göra det till en vana igen, var väldigt längesedan nu..). Veckans fråga lyder:  Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?
 
En svår fråga, för mig blir det mer att svara på vilka jag skulle vilja se som klassiker. Av samma anledning som vi läser To Kill a Mocking Bird idag anser jag att man skulle man kunna läsa The Reluctant Fundamentalist av Mohsin Hamid om hundra år. Det var en av de mest udda och oväntade läsupplevelser jag haft, boken utspelar sig under en kväll på ett café i Pakistan där huvudkaraktären återberättar delar av sitt liv för en anonym lyssnare. Om fördomar och rasism i ett, nutida modernt samhälle. En bok som också skulle kunna uppnå klassiker status är Trumpet av Jackie Kay, en bok som är ett par år gammal nu men som jag anser inte fått tillräckligt med uppmärksamhet i Sverige, tror tyvärr inte den finns översatt till svenska ens. Kay berättar historien om Joss Moody, en berömd jazzmusiker vars död avslöjar en hemlighet som bara hans fru var medveten om; nämligen att Joss var en kvinna som levde sitt liv som man. Genom boken får vi följa olika karaktärer såsom Joss fru och hans son men även andra karaktärer som på något sätt var i kontakt med Joss. Bokens upplägg liknar en strukturen av en jazzlåt vilket gör det till en annorlunda berättelse.  
 
 
De känns som rimliga klassiker-böcker, hade jag fått önska fritt skulle Sarah Kays fantastiska diktsamling No Matter the Wreckage funnits med tillsammans med The Lover's Dictionary av Levithan. Om även fackböcker kan få räknas som klassiker så är det ganska lätt att hoppas på Bea Uusmas Expeditionen: min kärlekshistoria. 
 


Kommentarer
Sara Pepparkaka

Jag sätter åtminstone "The reluctant fundamentalist" på läslistan.

Klimakteriehäxan

Du är den första som nämner en diktsamling!!! Uusmas bok var jättekul att läsa. Dina andra potentiella klassiker tar jag som lästips, hittills okända av mig!

2015-05-04 @ 12:12:21
URL: http://klimakteriehaxan.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback