; eleanor & park


 
 
Författare: Rainbow Rowell
Titel: Eleanor & Park
Utgiven: 2013
Förlag: Orion
Språk: Engelska (336s, paperback)
 
Eleanor är den nya tjejen i skolan, hennes knubbiga figur, märkliga kläder och ostyrliga röda hår hjälper inte henne att passa in. Park är killen som inte riktigt passar in någonstans heller och när han första dagen hjälper Eleanor på skolbussen blir det början till något nytt. En första kärlek, men också problemen med de - speciellt då Eleanor kommer från en trasslig bakgrund medan Park har ungefär allt hon inte har. Det är en bok om att vara ung, om att kämpa och om den där första kärleken som nästan alltid tar slut men som man aldrig glömmer.

"Holding Eleanor's hand was like holding a butterfly. Or a heartbeat. Like holding something complete, and completely alive." s.72

Jag hade läst mycket positivt om boken så kanske hade lite för höga förväntningar, eller också berodde det helt enkelt på att det var lite fel tidpunkt att läsa den på - men den blev aldrig sådär fantastiskt bra som andra ansett. Men den är speciellt skriven och väldigt söt och första kärleksaktig men den kändes väldigt lång - kanske är det för att det tog mig sisådär fyra dagar att läsa den (praktiktrött och sedan flyttrött) och att jag därför upplevde den som lång. Den är skriven ur både Parks och Eleanors perspektiv, vartannat kapitel-bok och det är en sak som jag gillar - författaren lyckas ofta väldigt bra med brytningarna mellan karaktärerna och kapiteln. Även fast handlingen tar upp ett ganska vanligt och slitet ämne så lyckas det faktiskt att bli något annorlunda, kanske för bakgrunden, kanske på grund av språket - men Eleanor & Park är en bok som jag kommer att minnas länge - och bläddra mycket i.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback