; girlfriend in a coma



 
Författare: Douglas Coupland
Titel: Girlfriend in a Coma
Utgiven: 1998
Förlag: Harper Collins
Språk: Engelska (288s, pocket)
 
Första gången jag läste Girlfriend in a Coma var jag femton, sexton; en kompis hade tipsat om boken och då läste jag den på svenska. Älskade den även om jag inte riktigt förstod den - det är en bok som kräver en del av sin läsare. Köpte den ett tag senare på engelska, vet inte om det var med mening eller om det bara råkade bli så (samma titel på bägge språken) och läste den igen. & nu var det dags igen, boken var en av de (ganska få) som jag plockade med mig till Växjö. 
 
Girlfriend in a Coma handlar om framtiden, eller bristen av den snarare. Richards flickvän Karen hamnar i koma efter att ha sett för många glimtar av framtiden, det är 1979 och de är sjutton år. Dagen innan har hon gett Richard ett brev där hon berättar om visioner om framtiden. Vad såg hon som var så skrämmande, avskräckande att hon flydde in i en koma? 
 
Det är en bok som kan läsas på många olika nivåer & som är svår att skriva om,för jag vill inte avslöja för mycket. Det är en intressant och aktuell bok (trots sina nästan femton år) med många existentiella frågor och inte minst miljöfrågor, vad händer med vår planet, våra liv?. Det är ju alltid lite osäkert att läsa böcker som man älskade som yngre, men Girlfriend in a Coma är en bok som inte förändrades för mig, den är fascinerande och skrämmande, en riktig tankeställare kring hur vi lever våra liv. Hade väldigt gärna bokcirklat om boken då jag tror det kan vara väldigt olika tankar kring den, men ja, det är en bok som jag anser att fler borde läsa. Engelska titlar är lätta att hitta - tyvärr är det svårt att hitta svenska översättningar (om man nu vill låsa sådana), man får kolla biblioteken och eventuella antikvariat/loppisar.  
 
Douglas Coupland är ett intressant författarskap, såg att Växjö sb hade en del av hans engelska titlar så blir antagligen mer av honom framöver. Läste ett par böcker av honom för ett par år sedan, men har inte läst allt, ska bli spännande. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback