Vildängel [bok]


 
Författare: Lina Forss
Titel: Vildängel
Utgiven: 2008
Förlag: Månpocket
Språk: Svenska (350s, pocket)
 
Timotej föds sent på sextiotalet och växer upp i en inte helt okomplicerad överklassfamilj på sjuttiotalet. Pappa Ceasar och mamma Jenny går efter en del om och men skilda vägar och Timotej får med brodern Fredrik variationen mellan radhus- och glamourvardag. Timotej och Jenny hamnar till slut i London där mamman bor med en ny man och Timotej får testa på livet på privatskola och tillvaron verkar helt okay - tills mamma Jenny drabbas av en sjukdom som lätt omkullkastar allt. 
 
Vildängel hade stått i min bokhylla i ett par år utan att det blivit av att jag läst den, men blev lite sugen efter att ha läst En natt där Timotej från Vildängel möter Turk från Niklas Krogs böcker. Det är en ganska lågmäld bok, inte riktigt my cup of tea om vi säger så, men den är ändå helt ok. Timotej tyckte jag det var ganska lätt att känna sympati för och förstå hur hon såg på saker och ting. Det är en stor del av Timotejs liv som man får följa i boken och i många fall så tycker jag det finns mycket som hade kunnat strykas, passagerna känns lite väl långa i vissa fall och är inte särskilt intressanta.
 
Jag tror att boken kanske hade varit mer intressant för någon som växt upp i samma tidsperiod som Timotej, jag hade velat ha mer detaljer på vissa ställen, lite dalar och toppar, lite mer skildrande. Det blir lite väl "lagom" och det går aldrig in särskilt djupt på någon speciell händelse eller så, vilket blir lite tråkigt i längden.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback