Gul utanpå [bok]



 
Författare: Patrik Lundberg
Titel: Gul utanpå
Utgiven: 2012
Förlag: Wahlström & Widstand
Språk: Svenska (177s, e-bok)
 
Patrik adopteras nio månader gammal från Sydkorea till Sverige, han växer upp i en mindre stad och med känslan av att vara annorlunda, att inte passa in. Vändningen kommer när han studerar och blir erbjuden att åka till Korea som utbytesstudent, där han även har chansen att leta upp sina biologiska föräldrar. Patrik ger sig ut på en resa som visar sig vara mer omständig och annorlunda än han trott.

"Jag kärar bara ner mig i små, indiesvåra Belle & Sebastian-bibliotekarier med randiga tröjor och Fjällrävenryggsäckar."

En stark, rörande och personlig berättelse om livet som adoptivbarn i en mindre stad, utsattheten, frågorna kring biologiska föräldrar med mera. En längtan efter att veta var man kommer ifrån. Jag gillar att sättet som Patrik skriver på får det att kännas personligt, men vissa passager är ganska tjatiga - det blir ganska mycket festande under mitten av boken då jag istället hade velat läsa mer om Korea och Patriks andra upplevelser. Det är en bra bok som fängslar och det är svårt att lägga den ifrån sig, den väcker en del intressanta frågor kring just adoption och ursprung. En bra och intressant bok, hade dock kunnat stryka vissa delar och lägga till andra delar som hade varit av större intresse för läsaren och för att minska upprepningarna i handlingen. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback