; virtual bookshelves (or sites)


I slutet av januari tjugohundratio började jag testa på det här med book-rating-sites, virtuella bokhyllor eller vad vi nu ska kalla dem. Första sidan jag testade var bok.nu, men av någon anledning så gillade jag inte den alls - kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför. Jag gick vidare till boktipset.se och det är där jag har varit sen dess, det är väldigt sällan böcker jag söker efter inte finns i deras system och man kan skapa egna listor mm. Dock tycker jag att listorna är svåra att hantera, men det kan vara min bekvämlighet som står ivägen. Däremot är ett plus med listorna att man kan välja om man vill publicera dem eller inte, så du kan ha "privata" listor som folk inte kan se. Smålistor funkar på boktipset, men (jag har lyckats göra det iaf) man kan lägga till samma bok flera gånger och att hantera större listor är sjukt jobbigt eftersom man enbart kan visa 20 böcker per sida. Min lista över mina böcker jag äger är  i nuläget på över 300 böcker, men jag har gett upp projektet för att det är ingen som orkar bläddra igenom 16 sidor där sökbarheten är ungefär noll. Sen i slutet av förra året har jag börjat spana på goodreads, som i grunden är en engelsk sida - men om man börjar söka i deras system så har de en del svensk litteratur/översättningar också. Goodreads är lätthanterat, det har flera alternativ än boktipset, ett par exempel är att man lätt kan lägga till böcker man inte hittar i systemet själv, lättare att hantera listor och bokhyllor - samt att man kan importera/exportera från/till exceldokument. Man kan även välja att visa upp till 200 böcker på sida, på boktipset är det alltid 20 böcker vilket gör att man får bläddra massor & sökbarheten minskar. 
 
Både Boktipset & Goodreads har appar, vilket jag tycker är fantastiskt eftersom man lätt kan hitta vilka böcker man vill läsa genom att helt simpelt gå in i en lista när man står på biblioteket eller i bokhandeln. Lika lätt går det att lägga till intressanta böcker i en lista innan man glömmer bort vad dem heter (ett plus är att jag med ipaden kan skanna in böcker, både effektivt och roligt).
 
Så ja, jag kommer väl påbörja att lägga över mina listor och bokhyllor i goodreads när jag har tid och låta det ta den tiden som det tar att flytta allt, så får vi se om jag blir så nöjd med det som jag tror - eller om jag går tillbaka till boktipset efter ett tag. (Ja, jag har ganska för mycket fritid för tillfället, men dont worry, när nästa kurs börjar om en vecka så ska jag nog ha att göra igen..) 
 
Pssst, i menyn till höger, en bit ner så hittar ni min läsutmaning för tjugohundratretton - ytterligare en funktion man kan gilla med goodreads! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback