; thoughts about books, part III


Råkade bli fyra böcker i detta inlägget, eftersom jag sköt upp skrivandet och läste en till bok igår *hosthost*, det här med självdisciplin är något skulle jag behöva träna lite på. 
 
   Before I die av Jenny Downham (eng)
Tessa är sexton år och döende i cancer när hon börjar sätta ihop en lista över saker hon vill göra innan hon dör, den första punkten skriver hon på väggen vid sin säng "I want to feel the weight of a boy on top of me" och efterhand fylls listan på med alla möjliga saker. Det är en fin historia, men tyvärr så har nog John Green förstört de flesta böcker om unga med cancer för mig efter sin fantastiska bok The Fault in our Stars. Det blir svårt att nå upp till den ribban, även om Jennys bok berättar en beundransvärd historia så får jag aldrig den där känslan jag vill ha tyvärr (eller också läste jag den bara vid "fel" tillfälle). Men det är helt klart en bok värd att läsas. Filmatiserats under titeln Now Is Good (2012). 
 
 Stealing Parker av Miranda Kenneally (eng)
Stealing Parker är egentligen en ganska typisk high school-story, innehåller "förbjuden" kärlek, problem med vänner, sport, plugg osv, men det som räddar det hela är att karaktärerna faktiskt har ett djup, en historia. Miranda berättar inte heller allting på samma gång, utan lämnar läsaren lite undrandes då och då - vilket jag gillar. Att man som läsare också hamnar mitt i en situation som man inte får veta allt om till en början tycker jag är ett plus, jag gillar inte när huvudpersonen ska berätta halva sin livshistoria i första kapitlet. Tycker ibland att Parker (huvudpersonen) blir något irriterande och velig, men samtidigt - är det inte så man ska vara som sjuttonåring? En söt bok som jag tror är ganska lätt att tycka om. 
 
 The Ant Colony av Jenny Valentine (eng)
Sjuttonåriga Sam rymmer hemifrån, som läsare vet vi inte varför - bara att något har hänt, något som han vill fly ifrån. Han hamnar i London, i ett slitet lägenhetshus hittar han en liten lägenhet att hyra. I samma hus flyttar tioåriga Bohemia in med sin mamma, Bohemia (även kallad Bo) är van vid att flytta omkring och hennes mamma är inte jättebra på att vara just mamma. Bo har levt som en "hemlighet" större delen av sitt liv utan att gå i skola mm. I huset bor även tre andra personer och alla historier flätas ihop allt eftersom. Det som jag kan tycka är lite synd med The Ant Colony och många av Jennys andra böcker - är att det blir för mycket, man tror inte riktigt på storyn till slut för att det blir överdrivet (även om denna var lite mer dämpad). Grunden till hennes böcker är för det mesta bra och känns genomtänkt, för att tyvärr bli för mycket mot slutet. Karaktärerna i boken gillar jag, framför allt Bohemia och Sam som känns lite mystisk, Jenny brukar ha väldigt speciella och härliga karaktärer i sina böcker. En ungdomsförfattare jag kan rekommendera - tror hennes böcker även fungerar bra om man är sugen på att testa att läsa på engelska.
 
 The Perks of being a Wallflower av Stephen Chbosky (eng)
En bok som jag (klantigt nog?) aldrig hade hört talas om förrän några veckor sedan då någon bokbloggade om den & eftersom väldigt få bibliotek hade den på engelska så köpte jag den. Vi får genom brev lära känna "Charlie" som han kallar sig eftersom han vill vara anonym och vi får inte heller veta vem som han skickar breven till. Breven börjar dagen innan Charlie ska börja high school och vi får följa honom under två år när han testar på allt som tonåringar vanligtvis testar på och följa hans intressanta tankegångar kring många saker. Charlie är smart, men missförstådd och jag småler ofta åt hans lite klumpiga sociala kompetens och när han missar de mest uppenbara sakerna. Det är en varm bok med en allvarlig underton och utan att spoila för mycket, tar den sedan en oväntad vändning. En bok som jag tror är lätt att bära med sig efter man avslutat den och som jag tror många unga skulle behöva läsa. Finns även filmatiserad under samma titel (2012). 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback