; thirteen reasons why


 
Thirteen Reasons Why av Jay Asher har ett tema som inte är helt ovanligt i YA-genren nämligen självmord, från början verkar dock denna boken skilja sig från massan då den har en annorlunda "twist": Hannah Baker heter tjejen som har fått nog, men innan hon tar sista steget spelar hon in sju kassettband, tretton anledningar till varför. Dessa band skickar hon sedan till första anledningen, första personen med budskapet lyssna och skicka vidare. Personen som vi som läsare får följa medan han lyssnar på banden heter Clay Jensen, han var kär i Hannah och har ingen aning om varför han är med på banden, bara att han är - och det finns bara ett sätt att ta reda på varför... 
 
 Som sagt: den skiljer sig lite från annan liknande litteratur i och med att man inte får följa Hannah innan utan lär känna henne först efteråt. Tyvärr hade jag väldigt svårt att tro på det som står i boken och Hannah väcker mer irritation än sympati hos mig. Jag hade velat ha mer djup, mindre anledningar och mer förklaringar, något som berör. Jag trodde att jag skulle tycka om den och det är inget fel på konceptet, men den lyckades inte fånga och hänföra mig så som jag ville att den skulle göra. 
 
Utgiven: 2009
Förlag: Penguin Books Ltd
Språk: Engelska (304s, häftad)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback